مربی گری کسب و کار اینترنتی

بازدید: 1809 بازدید

مربی گری کسب و کار اینترنتی

مربی گری کسب و کار

مربی‌گری کسب وکار، یکی از ابعاد مربی‌گری است

مربی‌گری در کسب و کار، به مشاغل نوپا کمک می‌کند که جان بگیرند و وارد بازار رقابت شوند.

این نوشته به شما کمک می‌کند مفهوم و جزئیات مربی‌گری در کسب و کار را فرا گیرید.

شروعی موفق، نتیجه ای ناموفق!!!
آیا تلاش ناموفق برای ایجاد تغییرات مثبت را تجربه کرده‌اید؟

تا حالا پیش آمده که کاری شروع کنید ولی نتوانید آن را به سرانجام برسانید؟

شاید تا به حال، قصد راه اندازی کاری را داشته اید؛ ولی وقتی شروع به کار کردید شکست خوردید، اینطور نیست؟

شروع به کار کردن، کار سختی نیست. سختی کار زمانی مشخص می‌شود که با چالش‌های مسیر روبرو می‌شویم. گاهی در میانه مسیر درگیر احساسات منفی، پرسش ها و تردیدها می‌شویم و نمی‌دانیم چگونه به راهمان ادامه دهیم.

اینجاست که به وجود یک مربی، راهنما، راهبر و فردی آگاه نیازمند می‌شویم.

مربی‌گری (Choaching) چیست؟
مربی‌گری یا کوچینگ، شاخه‌ای نوظهور از علم روانشناسی است که فرآیند ایجاد تغییرات مثبت در زندگی را پشتیبانی و آسان می‌کند.

مربی‌گری فرآیندی مشارکتی است. یک سمت راهنما یا کوچ قرار دارد و طرف دیگر رهجو یا کوچی می‌ایستد.

راهنما به رهجو کمک می‌کند که به نتیجه دلخواهش برسد. در جریان مربی‌گری، هم راهنما و هم رهجو با کمک یکدیگر رشد می‌کنند.

در چه حوزه‌هایی می‌توان از مزایای مربی‌گری بهره‌مند شد؟
مربی‌گری، ابزاری قدرتمند برای ایجاد تغییرات مثبت است که از آن می‌توان در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد.

مانند: خود‌شناسی، ایجاد عادات مثبت فردی، رسیدن به اهداف شخصی، راه اندازی یک کسب و کار جدید، رشد کسب و کار فعلی، انتخاب و تغییر مسیر شغلی و… .

مربی‌گری را در حوزه‌های بسیاری می‌توان به کار برد و اسم‌های مختلفی روی آنها گذاشت؛ یکی از شاخه‌های اصلی مربی‌گری، مربی‌گری کسب و کار(Business Coaching) است که در این نوشته می‌خواهیم راجع به آن با شما صحبت کنیم.

مربی‌گری کسب و کار چیست؟
مربی‌گری کسب و کار (Business Coaching) به کار بردن مهارت مربی‌گری برای کمک به کسب و کارها برای رسیدن به اهدافی مانند راه اندازی، بالا بردن سودآوری، افزایش فروش، تغییر مسیر شغلی و… است.

کسب و کارهای مختلف به کمک مربیان کسب و کار می توانند رشد کنند و به اهداف خود دست یابند.

شباهت مربی‌گری ورزشی با مربی‌گری در کسب و کار:
مربی‌گری در کسب و کار به مربی‌گری ورزشی شبیه است.

در ورزش‌های مختلف مربی، ورزشکاران را هل می‌دهد تا به عملکرد عالی خود برسند و زمانی که خسته شوند از آنها حمایت می‌کنند. مربی ورزشی، باعث می‌شود که ورزشکاران مسافت بیشتری بدوند و مجبورشان می‌کند که حداکثر توانشان را به کار گیرند.

مربی کسب وکار نیز بر خلق کسب و کاری موفق تمرکز دارد.

مربی‌گری در کسب و کار به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند تا ابعاد کسب و کار خود را گسترش دهند. این فرد، در زمینه‌هایی مانند فروش، بازاریابی، مدیریت، تیم سازی و… به صاحبان مشاغل و مدیران کمک می‌کند.

مربی کسب وکار وظیفه دارد از ایده‌های مختلف حمایت کند تا به نتیجه برسند.

به کمک مربیان کسب و کار، افراد می توانند راهِ خلق شغل دلخواهشان را پیدا کنند.

شما نیز اگر قصد راه اندازی کسب و کاری جدید را دارید یا اینکه در کار فعلیتان به مشکل بر‌خورد‌ کرده‌اید، باید بدانید که مربی‌گری کسب و کار، خودِ شما و کسب و کارتان را بهبود می‌بخشد.

روند مربیگری چگونه انجام می شود؟
شاید فکر کنید که برای استفاده از مزایای مربی‌گری کسب و کار باید هزینه‌های زیادی بپردازید! واقعیت این است که پولی که بابت رشد و توسعه کسب و کارتان می‌دهید، هزینه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است.

قدم اول: ملاقات با مربی
با مربی خود ملاقات می‌کنید و درباره شخصیت و توانایی‌هایتان حرف می‌زنید.

فرآیند کوچینگ یا مربی‌گری با جلسه مشاوره شروع می‌شود، در این جلسه که به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم برگزار می‌شود، شما با مربی‌ها صحبت می‌‌کنید. این جلسه به رفع ابهام اختصاص دارد. در این جلسه سعی کنید با مربیان، ارتباطی موثر برقرار کنید و به آنها اعتماد کنید. آنها شما را راهنمایی می‌کنند و چشم‌انداز کسب و کارتان را به شما نشان می‌دهند. این جلسه به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت کارتان را ببینید. با صحبت‌های مربیان در‌می‌یابید که چه قدم‌هایی باید بردارید تا در کارتان تغییر ایجاد کنید.

قدم دوم: ارزیابی و تحلیل
کسب و کار شما به طور کامل ارزیابی می‌شود.

در ارزیابی جامع وضعیت فعلی کسب و کار شما به صورت کامل بررسی می‌شود. همه زوایا مانند فروش، رهبری، مدیریت، بازاریابی و… در این تحلیل سنجیده خواهد شد. مربی‌تان به شما کمک می‌کند که در کارتان اولویت‌بندی کنید، و ریشه‌های اصلی مشکلات کاری خود را پیدا کنید.

قدم سوم: تعیین اهداف و چشم انداز‌ها
اهداف خود را تعیین می کنید.

پس از اینکه شما اهداف اساسی خود را تعیین کردید، مربی‌تان از شما می‌خواهد که چشم اندازهای سه سال آینده خود را مشخص کنید. شما باید تصویری از شرکتی که می خواهید، مکان شرکتتان، تعداد کارمندان، بازار هدف، محصول، و نتایج مالی دلخواهتان را مجسم کنید. با این طرح، شما احساس می کنید که از جایی که هستید می‌توانید به جایی که دلتان می‌خواهد برسید.

قدم چهارم: شروع مسیر با نظارت مربی
از پشتیبانی و راهنمایی‌های مربیان بهره مند می‌شوید.

شما برای دستیابی به چشم انداز سه ساله خود کار می‌کنید، مربی‌تان از شما سوالاتی می‌پرسد تا ببیند چقدر به دستورالعمل‌ها عمل کرده‌اید.

با این کار مربی شما، معیارهای کلیدی برای پیشرفت شما را بررسی می‌کند. مربیان کسب و کار از راه‌هایی چون جلسات زنده، وبینارها، تماس تلفنی و ایمیل افراد را پشتیبانی می‌کنند.

آنها به شما کمک می‌کنند که روی نتایجی که می‌خواهید متمرکز شوید. هم چنین با راهنمایی مربیان، به جای اینکه هزاران راه را بروید و خودتان تجربه کسب کنید، می‌توانید راه درست را شروع کنید و تا انتها پیش بروید.

مربی‌گری کسب و کار، چه خدماتی را برای کسب و کار شما انجام می‌دهد؟
کسب و کار مورد علاقه خود را راه اندازی کنید.

با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید.
برای مشتریان خود، تجربه‌ای لذت بخش ایجاد می‌کنید.
فرآیند فروش محصولات و خدماتتان را طراحی می‌کنید. به طوری که قابل پیش بینی باشد.
افراد و گروه‌های مختلف را به سمت خود جذب می‌کنید و از آنها حمایت می‌کنید.
منابع مالی و درآمد دلخواه خود را ایجاد و آنها را مدیریت می‌کنید.
فرصت‌های کسب و کار خود را کشف کرده و از رقیبانتان جلو می‌زنید.
در مجموع، با کمک مربیان کسب و کار شما می‌توانید اکوسیستم کسب و کارتان را بسازید و از زندگی شغلی خود لذت ببرید.

مربیان کسب و کار چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟
احتمالاً تا حالا متوجه شدید حضور مربی تا چه اندازه به رشد و پیشرفت کسب و کار شما کمک می‌کند. اگر تصمیم گرفته‌اید که برای کسب و کارتان، مربی و راهنما انتخاب کنید، به این نکات توجه بفرمایید:

مربی کسب و کار شما باید کسی باشد که شما در مواقع سخت و حساس به او اعتماد کنید. کسانی را به عنوان راهنمای مسیر موفقیت خود انتخاب کنید که نسبت به مشکلات سیستمی حساس هستند و می‌توانند به شما کمک کنند موانع مسیر را از سر راهتان بردارید.
شنونده خوبی بودن، از توانایی های ضروری مربی‌های حرفه‌ای است.
مربیان ماهر می‌دانند که چه موضوعاتی کسب و کار شما را زمین‌گیر می‌کند و چه نکاتی آن را عالی و بی‌نقص می‌کند؛ یعنی از جزییات و نکات تخصص شما به خوبی باخبر هستند.
مربیان بزرگ صبور هستند، کار آنها این است که به مردم کمک کنند، با آنها حرف بزنند و راه درست را به آنها نشان دهند. آنها طوری حرف می‌زنند که بتوانید با انگیزه و اراده به سمت اهدافتان پیش بروید.
مربیان کسب و کار یک قانون جالب دارند که می گوید: «در حال حاضر، شما اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین عنصر برای شکل‌گیری شغل دلخواهتان هستید، اگر پا پس بکشید تمام زحماتتان به هدر خواهد رفت.»
مربی شما در درجه اول به فکر پیشرفت کسب و کار شماست. در کنار آن به شما کمک می‌کند از نظر شخصیتی نیز خود را رشد دهید، توانایی‌های خود را افزایش دهید و عادات مثبت را در وجود خود نهادینه کنید.
مربیان کسب و کار کنجکاو و شجاع هستند، آنها به شما کمک می‌کنند تا تمام زاویه‌ها و گوشه‌های کسب و کارتان را ببینید تا بتوانید فرصت‌ها را شناسایی کرده و زودتر از دیگران به سمتشان بروید.
آنها به شما یاد می‌دهند ریسک‌پذیر باشید و از رویارویی با مشکلات و موانع نترسید. هم چنین مدیریت احساسات منفی را به خوبی بلدند و به شما نیز یاد می‌دهند.
خلاصه اینکه: مربی‌گری کسب و کار همان حلقه گمشده‌ای است که می‌تواند باعث رشد و پیشرفت کسب و کار شما شود.

مطالعه بیشتر