بازاریابی شبکه ای چگونه بر رونق کسب و کارها تاثیرگذار است؟

بازدید: 2019 بازدید

بازایابی شبکه ای به معنی ایجاد، حفظ و توسعه روابط است. دوستای گرامی من٬ این مقاله اولین مقاله در زمینه بازاریابی شبکه ای در سایت آترین وب می باشد. چند نفر از شما دوستای خوبم از من درخواست کرده بودید که در زمینه بازاریابی شبکه ای برایتان مطلب بنویسم برای همین تصمیم گرفتم در این مقاله به بازاریابی شبکه ای بپردازم پس با من همراه باشید. در حالت ایده آل، هر کسب و کاری تنها زمانی می تواند به حیات خود ادامه بدهد که مردم از آن حمایت کنند. علاوه بر این، میزان سود خالص بدست آمده از هر کسب و کاری بستگی به نتورک یا کار شبکه ای در آن کسب و کار دارد. برای همین اصلا جای تعجب ندارد که تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند نتورکینگ و یا ارتباطات جزء مهم ترین قسمت های کسب و کار هستند.
بازاریابی شبکه ای (network marketing) چیست؟
قبل از اینکه بخواهم وارد بحث بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چندسطحی بشوم لازم میدانم تا خیلی مختصر به شما بگویم که اصلا بازاریابی شبکه ای چیست؟ دوستان بازاریابی شبکه ای یعنی اینکه ما بتوانیم محصولاتمان را از طریق زنجیره ارتباطات مردمی به دست مصرف کننده ها برسانیم. یعنی فروش محصولات به دست مشتریان راضی انجام می پذیرد. ارتباطات شاخصه اصلی بازاریابی شبکه ای می باشد.
درصد زیادی از مردم شغلشان را از طریق روابط شخصی پیدا می کنند. موفقیت افراد در یافتن شغل موردنظرشان مدیون کمک کسانی بوده که در جریان زندگی با آنها برخورد داشته اند. پس، بدون ارتباط با دیگران نمی توانید به زندگی ادامه دهید.
عزیزای من٬ همانطور که قبلا گفتم نتورکینگ به معنی ایجاد، حفظ و توسعه روابط است.
برای اینکه بتوانید نتورکینگ را به درستی در کسب و کارتان اعمال کنید، به این چند نکنه توجه کنید:
توسعه نتورک یا شبکه یکی از بهترین روش هایی است که پیشرفت دائمی به دنبال دارد. این موفقیت از راه های زیر به دست می آید:
• مقدمات توسعۀ نتورک یا کار شبکه ای خودتان را فراهم کنید و از این راه ایده های جدید و طرز فکرهای تازه درست کنید.
• تجربه هایتان را با دیگران در میان بگذارید.
• به دنبال منابعی باشید که از شما پشتیبانی کند.
• مهارت های خودتان را پرورش بدهید و سطح آگاهی خودتان را افزایش بدهید.

برخی روش های توسعه نتورکینگ:
• هر از چندگاهی با افراد خارج از شبکه دیدار داشته باشید و اگر برایتان مقدور است آن ها را به صرف ناهار یا شام دعوت کنید.
• حتما یک مشاور مطمئن در کنارتان داشته باشید تا بتوانید موقعیت سودآور را بلافاصله شکار کنید.
• اینکه فردی مثبت گرا و تاثیر گذار در کنارتان باشد بسیار خوب است. اگر چنین شخصی را دارید، سعی کنید ایده ها و راهبرد هایتان را با او در میان بگذارید و از نظرات مثبتش استفاده کنید.

در ایجاد نتورکینگ یا کار شبکه ای از اشتباهات زیر خود داری کنید:

۱- تلاش برای بازاریابی کالا و خدمات
سعی کنید به محض ورود به نتورکینگ به دنبال کسب مشتری نباشید، چون این کار باعث می شود موقعیت های خوب برای ایجاد روابط مطلوب را از همان اول کار از دست بدهید. به جای این کار سعی کنید با افراد جدید آشنا بشوید و بخشی از وقت خودتان را به شناخت بیشتر افرادی اختصاص بدهید که از قبل با آنها آشنا شده بودید. ممکن است این افراد همان لحظه متقاضی محصولات و خدمات شما نباشند و حتی تاکنون به شما مراجعه نکرده باشند، ولی با صرف زمان و بهبود روابطتان ، تبدیل به یک نقطه ارتباطی عالی می شوند و یا شما را به سمت روابطی عالی تر و بزرگتر هدایت می کنند.

۲- توزیع بیش از حد کارت های تبلیغاتی
اگر فکر می کنید توزیع کارت های تبلیغاتی در فرایند نتورکینگ کاری درست است، کاملا در اشتباه هستید! بهتر است در تصمیمتان تجدید نظر کنید چون نمی خواهید با اعداد و ارقام بازی کنید. به جای اینکه نگران پخش کردن کارت ها باشید، فکرتان را روی شروع روابط جدید با افراد جدید متمرکز کنید و همینطور کارت های تبلیغاتی آنها را جمع آوری کنید.
به شکلی با دیگران ارتباط برقرار کنید که وقتی از شما جدا می شوند مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور دوباره به سمتتان برمی گردند. برای همین وقتی بعدها به آنها تلفن می زنید و یا دوباره ملاقاتشان می کنید، به یاد می آورند که صحبتی مثبت و فراموش نشدنی با شما داشته اند. به جای اینکه فکرتان درگیر این موضوع باشد که کارت تبلیغاتی خود را هر جور شده به نفر بعدی برسانید، سعی کنید افراد موجود را بهتر بشناسید و شیوه کسب و کارشان را بفهمید. این سیاست ها خودشان تفاهم و روابط بهتری برایتان به همراه می آورد. روش های مختلفی را که برای ارائه خدمات و یا همکاری مفید هستند شناسایی کنید و اگر می توانید مقدمات و منابع مناسبی ایجاد کنید. هدف نهایی در اینجا شناخت بهتر افراد است.

۳- فروش ثابت را فراموش کنید.
اگر برنامه شما این است که آینده نگر باشید و از دور چشم اندازها را دنبال کنید، خب این دقیقا همان چیزی است که باید به دنبالش باشید. درباره چیزی که ارائه می دهید گفتگو کنید. خیلی مفید و مختصر به مراجعین خودتان بگویید که خدمات یا محصولات شما می تواند چه دردی را از آنها دوا کند. مشتری دیگر خودش متوجه پیامد های مورد انتظار خواهد شد و تا آخر داستان را خواهد خواند.
به هر حال وقتی فروش را آغاز می کنید پا در مسیری می گذارید که خیلی طولانی است و البته به سرعت طی می شود. پس، برای پیشرفت و گسترش روابط و شناخت هر چه بیشتر افراد و ارتباطات اصلا عجله نکنید.

۴- پیگیری افراد بعد از انجام نتورکینگ و فروش یک باره محصولات
برای شناخت افراد، اول از همه باید آن ها را بشناسید. تا جایی که می توانید خدماتتان را به آنها معرفی کنید و رابطه خودتان را بهتر و بهتر کنید. اگر روند پیگیری را با ایمیل انجام می دهید، هیچ وقت برای مشتری چرب زبانی نکنید. به جای آن به قسمتی از گفتگویی که قبلا داشتید اشاره کنید و مطلبی با ارزش مثل لینک منابع، یک مقاله با اطلاعات مفید و یا مقدمه ای از کسب و کارتان را برایش ارسال کنید . از شیوه های مختلف ارتباطی برای ارتباط هرچه بهتر با مشتریان استفاده کنید. کاری کنید همیشه در دسترس مشتری باشید. به زودی متوجه خواهید شد که با همین نتورکینگ یا کار شبکه ای ، روابط، دوستی ها ، فرصت ها و مراجعات پربازدهی پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

۵- رد کردن افرادی که احساس می کنید مفید نیستند.
این موضوع یکی از اشتباهات نابخشودنی در برخورد با کار شبکه ای است که در واقع می تواند بر ملاقات های آتی شما با افراد مختلف تاثیر بگذارد. باید با هر یک از مراجعین خودتان به گونه ای رفتار کنید که انگار یکی از مدیران کار شبکه ای شما را تشکیل می دهد. از هیچکدامشان سرسری نگذرید. چون واقعا نمیدانید این مشتری واقعا چه موقعیتی دارد و می تواند درآینده روی چه افرادی نفوذ داشته باشد.

صحبت پایانی
دوستان من در این مقاله خیلی سعی نکردم بروم به عمق بازاریابی شبکه ای بپردازم٬ برای اینکه واقعا در قالب یک یا دو مقاله قابل گنجایش نیست. برای همین سعی کردم نکات کاربردی در زمینه بازاریابی شبکه ای را برای شما مطرح کنم تا از آن ها در کسب و کار خودتان استفاده کنید. دوستان دقت کنید که هدف همه شرکت ها بازاریابی شبکه ای می باشد. فرقی نمی کند که یک شرکت بازاریابی شبکه ای دارد یا ندارد! هدف همه شرکت ها بازاریابی شبکه ای می باشد. باید خدمتتان بگویم که همیشه در آترین وب صحبت از روش های مختلف بازاریابی اینترنتی کردیم٬ اما همه چیز در دنیای وب خلاصه نمی شود. شما برای پیشبرد اهداف خودتان باید بتوانید ارتباطات سازنده ای داشته باشید. یک زمانی خواهید دید همین ارتباطات می تواند معجزه گر کسب و کار شما باشد٬ پس آن را جدی بگیرید.

مطالعه بیشتر