تبلیغات شهری

بازدید: 2051 بازدید

تبلیغات شهری به عنوان شاخه ای از گرافیک محیطی دارای نقش مهمی در ارتقای فرهنگ و اقتصاد جامعه است. دنیای معاصر ما با شتاب بسیار زیادی به‌پیش می‌رود و محرک اصلی این سرعت تکنولوژی است. تکنولوژی، زندگی انسان را به سمت ساخت و تولید و تنوع در آنها رهنمون می‌کند، بدین ترتیب نیاز به بازار عرضه و تقاضا به وجود می‌آید و از مهم‌ترین ابزار دستیابی به چنین روابطی تبلیغات است و تبلیغات شهری به عنوان زیر‌مجموعه گرافیک محیطی وظیفه انتقال پیام‌ها را برعهده دارد و به کمک آن می‌توان پیام‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تجاری و سیاسی را به سهولت در معرض دید مردم قرار داد و آنها را در جهت بهترزیستن و چگونه زیستن راهنمایی کرد.

تبلیغات شهری شامل تابلوهای بزرگ تبلیغاتی (بیلبورد)، تابلوهای دیواری، تابلوهای آلومینیومی(جایگاه تبلیغاتی چهاروجهی و سه‌وجهی) تابلوهای گردان سه‌بعدی، تابلوهای شش‌وجهی، تابلو‌های دیجیتال و بنرها، پوسترهای تبلیغاتی ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، ترانزیت پوستر(تبلیغات داخل اتوبوس)، پانل‌های دیواری همگی به عنوان تبلیغات محیط بیرونی و گرافیک محیطی شهر می‌توانند به خوبی نقش تبلیغی در سطح شهر ایفا کنند.

در یک جمع‌بندی کلی و جامع می‌توان کاربردهای اصلی در گرافیک محیطی و حوزه‌های فعالیت آن را به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد :
• علائم تصویری خدمات عمومی شهری
• علائم راهنمایی و رانندگی در شهرها و بزرگراه‌ها
• علائم هدایت تصویری و نوشتاری اماکن عمومی و خصوصی
• آگهی‌ها و پوسترهای تبلیغی و تجاری
• زیباسازی اماکن عمومی و معابر
• نمادها و سردر مراکز و اماکن عمومی و خصوصی
• تابلوهای تبلیغی آموزشی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و تجاری شامل تابلوهای تخت،
بیلبوردها، تابلوهای گردان، تابلوهای چندوجهی، تابلوهای دیجیتال و بنرها، پانل‌های
دیواری و …
• رنگ‌آمیزی و چیدمان عناصر تزئینی بناها، اماکن و فضاهای شهری
• طراحی غرفه‌ها و ویترین‌های فروشگاهی و نمایشگاه‌ها و پارتیشن (جداسازی) فضای مراکز اداری، تجاری و خدماتی
• طراحی گرافیکی و رنگ‌آمیزی طرح‌های نقش‌‌بسته بر دیوارها، پل‌ها و وسایل نقلیه
• عناصر و حجم‌های تزئینی فضاهای شهری
• گرافیک محیطی فضاهای سبز، پارک‌ها و گردشگاه‌ها
• گرافیک محیطی مبلمان شهری ( ایستگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز تفریحی، ادارات، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و …)
• زیباسازی میادین و معابر (آب‌نما‌ها، حجم‌های تزئینی و …)
• طراحی تزئینات محیطی در مراسم (جشنواره‌ها، مسابقات، جشن‌ها، اعیاد، آیین‌های دینی و مذهبی و …)

مطالعه بیشتر