تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

بازدید: 2097 بازدید

بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا یا Content selling نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و اشتراک گذاری محتوایی می پردازد که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می شود.
این محتوا و اطلاعات می تواند در انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل ها، پرسش و پاسخ ها، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات
استراتژی بازاریابی محتوا بیشتر جذب کننده است تا تهاجمی، محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمی‌کند بلکه باعث جذب افراد می گردد.

انسان امروز، تحت هجوم گسترده تبلیغات قرار گرفته است. اگر زمانی تبلیغات می‌توانست (هرچند برای کوتاه‌مدت) مزیت رقابتی ایجاد کند و موجب افزایش سهم بازار شود، امروز برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، صرفا عامل همپایی در رقابت است. یعنی وقتی همه تبلیغ می‌کنند، شما نیز تبلیغ می کنید تا دست کم مشتری‌های فعلی را از دست ندهید.

در این موارد قدری تأمل کنید
۱- امروزه هجوم گسترده تبلیغات موجوب سردرگمی یا کم توجهی افراد به تبلیغات مرسوم شده است
۲- مشتریان بیشتر از گذشته به دنبال کسب اطلاعات مفید در مورد محصولات و برندهای مختلف هستند.
۳- برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود در گوگل سرچ می کنند
۴- نظرات دیگران همچنان یکی از مهم ترین عوامل تصمیم گیری مشتریان است

اینجاست که مزایای محتوا وارد می شود
۱- محتوای با کیفیت در سایتی که سئوی خوبی داشته باشد، جستجوگران گوگل را جذب می کند
۲- محتوای خوب اگر در شبکه های اجتماعی پخش شود، حکم تبلیغ دهان به دهان را دارد
پس امروزه بازاریابی محتوا برگ برنده در رقابت است. و به این نکته نیز توجه کنید که در بلند مدت هزینه های بازاریابی محتوا به مراتب کمتر از هزینه های تبلیغات است.
در ادامه با بیان مهم ترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی محتوایی در خدمت شما هستیم. با ما باشید

پست‌های طولانی‌تری بنویسید
بحث ها‌ی زیادی پیرامون اندازه مناسب یک پست شده است. بعضی می گویند باید کوتاه و بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ کلمه باشد. بعضی می گویند بیش از ۲۰۰۰ کلمه.

ما توصیه می کنیم کوتاه نباشد و تا جای ممکن از کلمات بیشتری استفاده کنید. هم برای سئو خوب است و هم برای شبکه‌های اجتماعی. تحقیقات نشان می دهد پست‌های بیش از ۱۵۰۰ کلمه‌، ۶۸ درصد بازنشر بیشتر و ۲۲ درصد لایک بیشتر داشته اند.

اما فراموش نکنید که نباید پرگویی کنید! چون افراد مطالب را صرفا به‌دلیل طولانی بودن به اشتراک نمی‌گذارند، بلکه مطالبی را که مفید است بازنشر می‌کنند.

مطمئن شوید که پست شما از نظر کیفیت از ابتدا تا انتها مناسب است. کل مطلب را به چند پاراگراف تقسیم کنید و از عنوان‌های درشت و پررنگ استفاده کنید و چه بهتر که این عنوان ها را در قالب تگ های h2 تا h6 قرار دهید.

استفاده از عکس های مناسب بین پاراگراف ها، هم تأثیرگذاری محتوا را بیشتر می کند و هم به استراحت چشم و ذهن مخاطب کمک می کند.

از تصاویر بیشتر استفاده کنید
۹۰ درصد اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می‌شود از طریق تصاویر است و ۶۵ درصد مردم از طریق تصویر نکات جدید می‌آموزند. به همین علت است که بیش از ۶۰ درصد بازاریابان از تصاویر و اینفوگرافی استفاده می کنند.
تحقیقات نشان می دهد بیشترین وقت کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصویری مانند Pinterest، Instagram و Tumblr صرف می شود و در این میان اینستاگرام بیشترین ضریب رشد را داشته است.

محتوای عکس دار برای سئو نیز مفید است و حتی محتوایی که فقط از عکس تشکیل شده باشد، می تواند بک لینک‌های بیشتری نسبت به ویدئو یا ترکیب عکس و ویدئو کسب کند.

اینفوگرافی طراحی کنید
اینفوگرافی بهترین راه برای خاموش کردن عطش مخاطبان تصویری است.
جست‌وجوی اینفوگرافی در موتورهای جست‌وجو بیش از ۸۰۰ درصد افزایش یافته و تولید اینفوگرافی روزانه یک درصد در حال افزایش است.
با استفاده از گراف، نمودار، عدد و مقدار کمی متن اینفوگرافی های باکیفیت بسازید. اگر خودتان طراح و گرافیست نیستید و توان هزینه کردن برای گرافیست را ندارید، مشکلی نیست؛ برای تهیه یک اینفوگرافی‌ ساده از پاورپوینت کمک بگیرید.

فایل صوتی منتشر کنید
صدا مزیتی دارد که متن و عکس و ویدئو ندارند. وقتی کسی پستی از وبلاگ را می‌خواند، اینفوگرافی می‌خواند یا ویدئویی می‌بیند، نگاهش باید متمرکز بر صفحه نمایش باشد. ولی هنگام گوش دادن به فایل صوتی می‌تواند به کارهای دیگری نیز بپردازد. این ویژگی باعث افزایش تقاضا برای فایل های صوتی شده است.
پیش بینی می شود با توجه به روند اتصال خودروها به اینترنت، این شکل از محتوا اهمیت بیشتری نیز پیدا کند.
شما می توانید تمام مطالب خود را به فایل صوتی تبدیل کنید. یا می توانید برنامه جداگانه ای برای آن داشته باشید.
ضبط صدا با استفاده از گوشی موبایل و رایانه براحتی امکان پذیر است اما قطعا نیاز به محیط آرام و بی سر و صدایی دارد.

ویدئو تولید کنید
ویدیو حتما نباید بصورت حرفه ای و تبلیغاتی باشد. اتفاقا وقتی هدف بازاریابی محتوا است، ویدیو بهتر است ساده و حاوی اطلاعات مفید و کاربردی باشد. این روزها با یک گوشی موبایل هم می شود ویدیوی ساده ای تهیه کرد. مثلا راجع به کسب و کار و محصولتان صحبت کنید یا کارکرد محصول را در عمل نشان بدهید. یا نحوه کار با محصول را آموزش دهید. حتی ویدیو می تواند شامل پاورپوینتی باشد که روی آن توضیحاتی بیان می کنید.
ویدیوها را درسایت، در آپارات و یوتیوب، و در اینستاگرام منتشر کنید. برای قرار دادن ویدیو در سایت نیازی نیست متحمل هزینه هاست و پهنای باند بیشتر شوید. کافی است ویدیو را در سایت آپارات آپلود کنید و کد آن را در سایت خود قرار دهید.
به این نکته توجه کنید که ویدئوها تا حد ممکن کوتاه باشند.

مستقیما به فروش نپردازید
این راز مهم بازاریابی محتواست و کلیدی ترین تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات. اگر فقط به صحبت در مورد اینکه محصول یا خدمات شما چقدر عالی است بپردازید، مشتری‌ها به سرعت پیام‌تان را رد می‌کنند. شما باید بینش و اطلاعاتی را که مشتری‌هایتان نیاز دارند، ارائه دهید. محتوای شما برای مخاطب باید دارای ارزش باشد.

مثلا ما در سایت دنیای سئو در تلاشیم تا بینش و مهارتهای لازم جهت سئو و بازاریابی اینترنتی را منتشر کنیم. کسانی که می توانند آن ها را بکار می برند که چه بهتر، ارتقاء کیفیت وب فارسی به نفع همه ماست. و کسانی که نمی توانند یا فرصت ندارند مشتری خدمات ما می شوند.

پس اگر روش بازاریابی محتوا را برای کسب و کار خود در پیش گرفتید، در انتقال محتوای ارزشمند به مخاطبان هرگز امساک نکنید. ببینید مشتریان فعلی و بالقوه شما چه چیزهایی را نمی دانند. چه دانش و مهارت هایی را ندارند که مرتبط با حوزه کسب و کار و محصولات شماست. از همان ها بنویسید و گرافیک و ویدیو تولید کنید.

از پرسش و پاسخ‌ و نظرات مشتریان برای تولید محتوا استفاده کنید
در قسمت قبل گفتیم که بجای تبلیغ مستقیم، اطلاعات مفید به مخاطبان بدهید و برای این کار سراغ مشتریان بروید و ببنید چه چیزهایی را نمی دانند.

در همین راستا درج امکانی برای مطرح کردن سؤال توسط مشتریان و پاسخ به سؤالات آن ها و انتشار سؤال و جواب ها روی سایت و حتی انتشار شکایت های مشتریان، روشی عالی برای تولید محتوایی است که مشتری ها می خواهند و به موجب آن به شما اعتماد می کنند.

کاربران دوست ندارند زیاد فکر کنند !
اگر می خواهید چند محتوا را در اختیار کاربر قرار دهید تا وی انتخاب کند، بهتر است اندکی از هرکدام را قرار دهید تا طبق میل خودش برروی لینک اطلاعات بیشتر همانی که میخواهد کلیک کند.
بجای اینکه فقط برای کاربران توصیف کنید و توضیح دهید، بهتر است از مثال ها کمک بگیرید و استفاده کنید.
به کارایی هر قسمت محصول یا نرم افزار خودتون توجه کنید، اگر قسمتی قرار است قابل کلیک باشد، حتما آنرا طوری طراحی کنید که نشان دهنده این باشد.
چیزهایی را در اختیار کاربران قرار دهید که واقعا میخواهند، قبل از طراحی تحقیق کاربر کنید تا نیازهای آنها را درک کنید.
از طراحی های پیشفرض استفاده کنید. کاربران با آنها آشنا هستند و راحت تر ارتباط برقرار میکنند، مگر آنکه مطمئن باشید کاربر راه حل جدید شما را می پسندد و با آن مشکلی ندارد.

نظر سنجی کنید
نظرسنجی از مشتریان و کاربران در مورد موضوعات مرتبط با کسب و کارتان یکی از بهترین منابع برای تولید محتوای با ارزش است.
تهیه فرم نظرسنجی و انتشار آن در سایت و شبکه های اجتماعی کار آسانی است که با کمک سرویس فرم های گوگل (https://www-google.com/forms/about/) به رایگان و براحتی امکان پذیر است.
با نمایش و تحلیل نتایج نظرسنجی ها می توانید مطالب اختصاصی و با کیفیتی تولید کنید که برای شما بازدید و بک لینک خواهند آورد و در افزایش نرخ تبدیل مشتریان نیز مؤثر خواهند شد.

بطور مرتب بروز رسانی کنید
✳️ بروز رسانی هم شامل مطالب جدید است و هم بررسی مطالب گذشته که به مرور زمان نیاز به اصلاح و تازه شدن دارند.
✳️ اگر سایت شما فروشگاه یا شرکتی است که محصولات و خدمات مشخص و ثابتی دارد، حتما بخش هایی را به سایت اضافه کنید که بتوانید در آن ها همواره مطالب جدید بزنید. ساده ترین کار وبلاگ است که می توانید در آن راحت تر و خودمانی تر صحبت کنید، البته در مورد کسب و کار و موضوعات مرتبط. لااقل هفته ای یک بار در وبلاگ خود مطلب جدید بگذارید.
✳️ بخش های دیگری مانند اخبار و مقالات را هم جدی بگیرید. بوسیله آن ها می توانید به آخرین وقایع و موضوعات مرتبط با کسب و کار خود بپردازید و به این ترتیب همیشه محتوای جدیدی برای مخاطبان داشته باشید.

اثربخشی محتوا را اندازه گیری کنید
با استفاده از ابزار آنالتیکس گوگل (Google Analytic) صفحاتی که بیشترین ترافیک را داشته اند بررسی کنید تا به کمک آن به محتوای مدنظر کاربران برسید. همچنین در ابزار وبمسترهای گوگل (webmaster tools) ببینید چه عباراتی بیشتر جستجو می شوند و وضعیت مطالب شما در جذب کلیک چگونه است.
همچنین به کمک آمارهایی که از شبکه های اجتماعی دریافت می کنید به واکنش کاربران پی ببرید. لایک ها (Like)، بازنشرها(Share) و همین تعداد نمایش یک مطلب در تلگرام از جمله مواردی است که محبوبیت محتوای شما را نشان می دهد.
در نتیجه می توانید تشخیص دهید کدام محتوای شما با استقبال بیشتری مواجه شده است و روند جستجوی کاربران چگونه است. به این ترتیب برنامه ریزی بهتری برای تولید محتوای آتی خود انجام می دهید.

امیدواریم با بیان مهم ترین نکات بازاریابی محتوا، توانسته باشیم به شما در توسعه کسب و کارتان کمک کرده باشیم و اگر تا کنون از بازاریابی محتوا استفاده نکرده اید، از همین امروز شروع کنید و این کار مهم را به هیچ وجه عقب نیاندازید.

⭐️⭐️⭐️ در پایان این رمز مهم بازاریابی محتوا را یادآور می شویم که محتوای خوب نباید مستقیما به فروش بپردازد، بلکه باید اطلاعات خوب و ارزشمند به مخاطب بدهد و بصورت غیرمستقیم باعث جلب اعتماد و خرید مشتری شود.

مطالعه بیشتر