چگونه خبرنامه جذاب بنویسیم

بازدید: 1757 بازدید

ارسال خبرنامه یکی از راه‌های بازاریابی است و اگر به صورت صحیح انجام شود می‌تواند ترافیک وبسایت و در نتیجه فروش خدمات و محصولات شما را بالا ببرد.

این روزها به دلیل اهمیت سئو و وبلاگ‌نویسی، بازاریابی محتوا بسیار محبوب شده است. به‌طوری که می‌تواند به دیگر قسمت‌های بازاریابی مانند خبرنامه‌های ایمیلی شما نیز کمک کند. برای نوشتن خبرنامه نیازی نیست که حتما صاحب کسب‌و‌کار بزرگی باشید. هر شخصی با یک برنامه‌ریزی درست و تولید محتوای صحیح می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت کسب‌و‌کار خود جذب کند. تنها چیزی که نیاز دارید یک پیام صحیح و بیان آن به شیوه‌ی درست است. مانند هر بخش دیگر کسب‌و‌کار، نوشتن خبرنامه‌ نیز ممکن است کمی سخت باشد. اگر با نحوه‌ی انجام این کار آشنایی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست. فقط کافی است در مورد موضوعات اصلی تصمیم‌گیری کنید، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید، همه چیز را یادداشت کنید و درنهایت نتیجه‌ی عملکردتان را بررسی کنید. مراحلی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت آمده به شما کمک می‌کند که یک خبرنامه‌ی جذاب برای کسب‌و‌کار خود بنویسید.

 

۱- هدف خود را از نوشتن خبرنامه مشخص کنید

پیش از آغاز هر کاری هدف خود را از نوشتن خبرنامه مشخص کنید. به عبارت دیگر باید ببینید که در مورد چه موضوعی می‌خواهید به مردم خبررسانی کرده و آن‌ها را به انجام چه کاری تشویق کنید. آیا می‌خواهید ترافیک وب‌سایت را بالا ببرید؟ آیا قصد دارید محصول جدید خود را معرفی کنید؟ یا می‌خواهید درگیری کاربران را افزایش داده و روند عرضه و تقاضا را بالا ببرید؟ تعریف کردن یک هدف به شما کمک می‌کند که ادامه‌ی مسیر را راحت‌تر دنبال کنید.

خبرنامه‌ها معمولا برای به اشتراک گذاشتن مطالب جالب با کاربران نوشته می‌شوند. به‌عنوان مثال آخرین خبرهای به‌روزرسانی، معرفی محصولات یا خدمات، بررسی رویدادهای جاری، موضوعات علمی یا سرگرمی از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانید در مورد آن‌ها در خبرنامه‌ی خود مطلب بنویسید.

در نظر گرفتن یک عبارت ثابت مانند «تقدیم به دوست‌داران مجله‌های علمی» کمک می‌کند که مخاطبان بیشتری برای عضویت در خبرنامه‌ی شما ترغیب شوند.

۲- نوع محتوای خود را مشخص کنید
خبرنامه‌ها برخلاف نامشان نیازی نیست که دارای محتوای خبری باشند. یک برنامه‌ریزی دقیق برای نوع محتوای مورد نظر خود داشته باشید. شما نویسنده‌ی خبرنامه هستید و خودتان باید موضوع آن را مشخص کنید. فراموش نکنید که یک قسمت از محتوای شما باید حتما شامل مطالب سرگرم‌کننده باشد تا خوانندگان جذب محتوای شما شوند.

از آنجایی که خبرنامه‌ها به صورت الکترونیکی در میان مخاطبان توزیع می‌شوند، می‌توانند شامل محتوای خبری، مصاحبه، عکس و کلیپ ویدیویی باشند. به‌عنوان مثال یک خبرنامه‌ی مرتبط با موسیقی می‌تواند روی مواردی مانند تحلیل موسیقی محلی، بررسی جدیدترین آهنگ‌های منتشر شده و گزارشی از کنسرت‌های برگزار شده‌ی اخیر تمرکز کند.

همچنین ۳ راه برای پیاده‌سازی محتوای خبرنامه وجود دارد:

ارسال محتوای خاصی که تنها برای افراد عضو خبرنامه فرستاده می‌شود و روی سایت قرار نمی‌گیرد
ارسال یک معرفی‌نامه از محتوای موجود روی سایت و تشویق اعضا برای مراجعه به سایت و خواندن متن کامل خبر
ارسال داستان‌هایی مشابه با محتوای اصلی سایت و ترغیب اعضای خبرنامه برای مراجعه به سایت و خواندن مطالب مشابه
۳- مخاطبان هدف را بشناسید
همیشه در ذهنتان داشته باشید که مخاطبان شما چه افرادی هستند. به‌عنوان مثال اگر موضوع خبرنامه‌ی شما در مورد هنرهای تجسمی است، در این صورت هنرمندان و هنردوستان مخاطبان هدف شما را تشکیل می‌دهند. وظیفه‌ی شما این است که اطلاعات مرتبط با این موضوع را با شنوندگان خود درمیان بگذارید. همچنین باید روی نحوه‌ی نوشتار و ارائه‌ی محتوای خود نیز دقت کنید. مطالب خود را طوری بنویسید که با اخلاق و روحیات مخاطبان هدف سازگار بوده و آن‌ها را ترغیب به خواندن کند.

گاهی اوقات مطالب یک خبرنامه تنها برای دوستداران یک موضوع نوشته نمی‌شود بلکه مخالفان آن را هدف قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال خبرنامه‌ی شما هر ماه در مورد مزایای گیاه‌خواری مطلب منتشر می‌کند و افراد معمولی را به پیوستن به جمع گیاه‌خواران دعوت می‌کند.

۴- زمان انتشار خبرنامه را مشخص کنید
تناوب چاپ یا انتشار یک خبرنامه به موضوع، محتوا و زمان انتشار اخبار جدید بستگی دارد. خبرنامه‌ها معمولا به صورت هفتگی، ماهیانه یا سالیانه منتشر می‌شوند. نوشتن خبرنامه زمان‌بر است؛ بنابراین برنامه‌ریزی خود را طوری انجام دهید که بتوانید در موعد مقرر آن را منتشر کنید. همچنین بسیاری از متخصصان معتقدند که خبرنامه‌ها بهتر است در ساعات اولیه‌ی روز منتشر شوند. زیرا افراد معمولا روز خود را در محیط کار و با خواندن ایمیل‌ها آغاز می‌کنند. به‌طور کلی ساعات بین ۸ تا ۱۰ صبح و ۳ تا ۴ بعدازظهر بهترین زمان ارسال خبرنامه‌ها هستند.

اگر موضوع مورد نظر شما با سرعت زیادی در حال توسعه است، بنابراین می‌توانید هر چند روز یک بار خبرنامه‌ی خود را برای علاقه‌مندان بفرستید.

کسانی که همه‌ی کارهای خبرنامه را خودشان انجام می‌دهند باید بازه‌ی زمانی بیشتری را برای انتشار خبرنامه در نظر بگیرند. هر دو هفته یا هر ماه برای چنین افرادی مناسب است.

۵- از سرویس‌های مختلف استفاده کنید
سرویس‌دهندگان مختلف ایمیل کدهای متفاوتی برای نمایش اطلاعات خود دارند. اگر فرمت خبرنامه‌ای که از طرف جیمیل فرستاده می‌شود و با مرورگر کروم باز می‌شود خوب باشد، به این معنا نیست که در مرورگرهای دیگر نیز نمایش خوبی داشته باشد. بنابراین خبرنامه‌ی خود را در سرویس‌دهنده‌ها و مرورگرهای متفاوت امتحان کرده و بهترین آن را انتخاب کنید.

۶- در پایان مقاله از فراخوانی به اقدام استفاده کنید
خبرنامه‌ها نیز مانند روش‌های دیگر بازاریابی باید فراخوانی به اقدام داشته باشند. فراموش نکنید که شما برای تولید محتوای خبرنامه‌ی خود زحمت کشیده‌اید، بنابراین باید از مخاطبان بخواهید که بعد از خواندن مقاله‌تان کاری انجام دهند. هرگز به‌طور مستقیم از مخاطبان نخواهید که محصول یا خدمات شما را خریداری کنند. به‌عنوان مثال فعالیت‌های زیر نمونه‌های خوبی از فراخوانی به اقدام هستند.

دانلود کردن آخرین نسخه‌ی یک محصول از روی سایت
ثبت‌نام برای یک دوره‌ی آموزشی
درخواست برای دریافت آخرین بروشور یک محصول
ثبت‌نام کردن در یک رویداد
کامل کردن یک نظرسنجی
ارسال انتقادات، پیشنهادات و ایده‌های جالبی که در مورد محصولات شما دارند
۷- نتیجه را ارزیابی کنید

یکی از آسان‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مراحل فرستادن خبرنامه، ارزیابی نتیجه است. بعد از ارسال خبرنامه یک هفته صبر کنید. سپس تمام نتایج را مورد بررسی قرار دهید. به‌عنوان مثال ببینید چند نفر عضویت خود را قطع کرده‌اند، آمار بازدید سایت تا چه اندازه بالا رفته است و کاربران چه مقدار از زمان خود را در سایت شما سپری کرده‌اند. بسیاری از خبرنامه‌ها در ابتدای محتوای خود نام افراد را ذکر می‌کنند. آمار نشان می‌دهد که معمولا این نوع خبرنامه‌ها بازخورد بهتری از طرف کاربران می‌گیرند. می‌توانید برای سنجش عملکرد خود از تست A/B استفاده کرده و نتیجه را بررسی کنید.

چگونه یک خبرنامه بنویسیم
حال که با مفاهیم و نکات اولیه‌ی تهیه‌ی خبرنامه آشنا شدیم به بررسی روش‌های ارائه‌ی خبرنامه می‌پردازیم.

۱- یک فرمت خاص در نظر بگیرید

کمی زمان بگذارید و شکل ظاهری و عناوین مختلف را امتحان کنید. یک قلم و کاغذ بردارید و طرح خود را روی کاغذ بکشید. بعد از مشخص شدن نحوه‌ی قرار گرفتن عناصر نوبت به تولید محتوای مورد نظر برای هر بخش می‌رسد.

هر خبرنامه با توجه به موضوع خود از فرمت متفاوتی برای ارائه‌ی محتوا استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال خبرنامه‌ی مرتبط با املاک شامل متن و اطلاعات مربوط به این حوزه است. درحالی‌که خبرنامه‌ی مرتبط با عکاسی بیشتر شامل عکس و تصویر است.

اگر هیچ ایده‌ای از فرمت خبرنامه ندارید در اینترنت جستجو کرده و از نمونه خبرنامه‌ها الهام بگیرید.

۲- یک تقویم برنامه‌ریزی تهیه کنید

برای تهیه‌ی یک خبرنامه باید برای تمام امور برنامه‌ریزی کنید. فاکتورهایی مانند حجم محتوا و میزان تخصص آن را در نظر بگیرید. همچنین مشخص کنید که به‌طور کلی برای تولید محتوای هر بخش چقدر زمان نیاز است. این زمان‌بندی‌ها را دائما تحت نظر داشته باشید و سعی کنید چند روز قبل از چاپ خبرنامه کارهای خود را انجام دهید.

برای اینکه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید باید هر بار از یک قالب و حجم مشخص برای انتشار محتوای خود استفاده کنید.

سعی کنید هیچ موقع از برنامه‌ریزی خود عقب نمانید. سخت‌گیر باشید و کار را طبق تقویم برنامه‌ریزی پیش ببرید.

۳- از دیگران کمک بگیرید

اگر امکانش را داشتید یکی از دوستان یا همکاران خود را استخدام کرده و بخشی از مسئولیت‌ها را به او واگذار کنید. به‌عنوان مثال طراحی و تولید محتوای چند بخش را به او بسپارید تا کمی از بار مسئولیت‌های شما کاسته شود. همچنین فراموش نکنید که از ایده‌های آن‌ها نیز می‌توانید برای بهبود روند کار خود استفاده کنید.

چگونه خبرنامه را پخش کنیم
قبل از آماده شدن فرمت نهایی، یک پرینت از خبرنامه‌ی خود بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به طراحی آن پیدا کنید. درنهایت بعد از تکمیل خبرنامه می‌توانید از راه‌های زیر اقدام به پخش آن کنید:

۱- خودتان آن‌ها را پخش کنید

شما می‌توانید از خبرنامه‌ی خود پرینت گرفته و آن را به صورت دستی توزیع کنید. از گروه‌های کوچک شروع کرده و خبرنامه‌ی خود را بین دوستان و اعضای فامیل پخش کنید. همچنین می‌توانید به رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با موضوع خبرنامه‌ی خود مراجعه کرده و خبرنامه‌ها را میان شرکت کنندگان پخش کنید. هر چقدر موضوع خبرنامه به موضوع آن رویداد نزدیک‌تر باشد بهتر است. شرکت‌هایی که بودجه‌ی کمی برای تبلیغات دارند می‌توانند از این روش به‌عنوان یک راه ارزان برای بازاریابی استفاده کنند.

۲- خبرنامه‌ها را پست کنید

از افراد علاقه‌مند بخواهید که آدرس پستیشان را در اختیار شما قرار دهند. بعد از چاپ هر شماره یک نسخه برای مشترکین بفرستید. فراموش نکنید که هرگز نباید برای گرفتن آدرس پستی افراد اصرار کنید. اجازه دهید آن‌ها به میل خودشان در خبرنامه‌ی شما عضو شوند.

۳- خبرنامه‌ها را در مراکز عمومی قرار دهید

به محل فروش نشریات مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید که خبرنامه‌ی شما را در فروشگاهشان قرار دهند. کافی‌شاپ‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها و کافی‌نت‌ها محل‌های خوبی برای انتشار خبرنامه‌ی شما هستند.

۴- خبرنامه‌ها را ایمیل بزنید

این روزها اغلب اطلاعات از طریق تکنولوژی منتقل می‌شوند. بسیاری از ما با خبرنامه‌های اینترنتی آشنایی داریم. برای این کار تنها کافی است یک نسخه‌ی الکترونیکی از خبرنامه‌ی خود تهیه کنید. همچنین آدرس پست الکترونیکی افراد متقاضی را نیز یادداشت کرده و ایمیل حاوی خبرنامه را برای آن‌ها ارسال کنید.

مطالعه بیشتر