جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

بازدید: 2258 بازدید

کاربران معمولا برای جداسازی عناصر از پس زمینه رنگی در فتوشاپ با مشکل مواجه هستند و دقیقا نمیدانند باید از کدام ابزار برای انجام اینکار استفاده کنند . سخت ترین بخش هم مربوط می شود به قسمتی که همانند موی سر دارای جزییات بیشتری می باشد . فرض کنید بخواهید یک درخت را از روی یک محوطه سر سبز جدا کنید .انتخاب قسمت های اصلی مثل تنه زیاد کار مشکلی نیست و با استفاده از ابزارهای Lasso امکان پذیر است اما برگها ، شاخه درخت و قسمت هایی که دارای جزییات بیشتری است بخواهید Select کنید چطور ؟ آیا باز هم می توان از ابزار Lasso کمک گرفت ؟ در ادامه آموزش جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ توضیح داده می شود .

1. فتوشاپ را اجرا کرده و تصویر مورد نظرتان را با فشردن کلیدهای Ctrl+O وارد برنامه کنید .
در این تمرین از سه تصویر استفاده میکنم. ابتدا تصویر کاکتوس را با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Save as ذخیره کرده و وارد فتوشاپ کنید .

1 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

2. ابزار Lasso Tool را انتخاب کرده و دور قسمتی که قصد دارید به صورت دقیق از بخش اصلی جدا شود را Select کنید . فقط در حد یک کادر Select کنید ، نیاز به دقت بالا نیست . راحت کادرتان را بکشید .

2 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

3 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

3. بعد از انتخاب / Select قسمت مورد نظر، بالای صفحه در نوار ابزار بر روی آیکون Refine Rdge کلیک کنید .

4 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

 

بقیه‌ی امکانات این پنجره هم به چهار بخش تقسیم می‌شوند. در بخش اول که View Mode نام دارد می‌توانید نحوه‌ی دیدن محدوده‌ی انتخاب را مشخص کنید.  گزینه‌ی Show Radius محدوده‌ای که قرار است لبه‌ها در آن گسترش داده شوند، و گزینه‌یShow Original انتخاب اولیه را نشان می‌دهد.

بخش بعدی Edge Detection است. در این گزینه با کم و زیاد کردن Radius محدوده ای را که قرار است لبه‌ها در آن محدوده گسترش داده شوند را تغییر می‌دهید. با فعال گزینه‌ی Smart Radius نرم‌افزار سعی می‌کند به صورت هوشمند تشخیص دهد که کدام نواحی احتیاج دارند که بیشتر گسترش داده شوند. مثلا در انتخاب یک آدم، با فعال بودن گزینه‌ی Smart Radius لبه‌ها در موها بیشتر گسترش می‌یابند و در لباس و پوست، کمتر.

در بخش Adjust Edges سه گزینه وجود دارد که دو تای آن‌ها به کار امروز ما نمی‌آید. گزینه‌ی Smooth لبه‌ها را گرد می‌کند،Feather، لبه‌ها را محو می‌کند، و Contrast لبه‌ها را تیز می‌کند. در انتخاب مو گزینه‌ی Shift Edges بکار می‌آید. این گزینه لبه‌ها را به سمت درون محدوده‌ی انتخاب یا به سمت بیرون محدوده‌ی انتخاب می‌برد.

در قسمت Output با فعال کردن گزینه‌ی Decontaminate Color و زیاد کردن مقدار آن می‌توانیم پراکندگی رنگی که از وارد شدن پس‌زمینه‌ی تصویر به محدوده‌ی انتخاب حاصل می‌شود را از بین ببریم. بوسیله‌ی گزینه‌ی Output To می‌توانیم مشخص کنیم که خروجی کار چگونه باشد. ما گزینه‌ی New layer with layer mask را انتخاب می‌کنیم. تا لایه‌ی جدیدی ایجاد شود و برش محدوده‌ی انتخاب بوسیله‌ی ماسک روی لایه‌ی جدید اعمال شود. بدینوسیله تصویر اصلی دست نخورده باقی می‌ماند و علاوه بر آن می‌توانیم هر وقت که بخواهیم محدوده‌ی انتخاب را ویرایش کنیم.

نکته: در پنجره‌های مختلف در فتوشاپ اگر تنظیمات را درست انجام ندادیم، کلید Alt را نگه می‌دارم تا گزینه‌ی Reset ظاهر شود. با کلیک کردن روی این گزینه تمام تنظیمات آن پنجره به حالت اول برمی‌گردد.

با توجه به این تنظیمات چک باکس Smart Radius را فعال کرده و با ماوس لبه های شی را درگ یا همانند یک قلم مو شروع به کشیدن کنید .فکر کنید یک مداد در دست دارید و می خواهید لبه کادر را نقاشی کنید . با ماوس همانند مداد شروع به کشیدن کنید .

5 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

6 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

بعد از Select کردن دور کادر بر روی کلید OK کلیک کنید .  همانطور که مشاهده می کنید دور کادر انتخاب شده است .

7 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

برای اینکه قسمت انتخاب شده از پس زمینه جدا شود کافیست از لایه ماسک استفاده کنید . سپس با درگ و رها کردن قسمت انتخاب شده به راحتی می توانید طرح جدید را بر روی یک لایه جدید یا هر بخش دیگری مورد استفاده قرار بدهید

8 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

در صورتیکه می خواهید دقت خطوط لبه شما بیشتر شود ، عدد Contrast را کمی افزایش بدهید .

9 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

تمرین بعدی را با استفاده از تصویر عروسک شروع میکنم. ابتدا تصویر عروسک را با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Save as ذخیره کرده و وارد فتوشاپ کنید .ابزار Lasso Tool را انتخاب کرده و دور قسمتی که قصد دارید به صورت دقیق از بخش اصلی جدا شود را Select کنید . فقط در حد یک کادر Select کنید ، نیاز به دقت بالا نیست . راحت کادرتان را بکشید .

10 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

بعد از انتخاب / Select قسمت مورد نظر، بالای صفحه در نوار ابزار بر روی آیکون Refine Rdge کلیک کنید . تنظیمات را همانند تصویر زیر تغییر داده و لبه های کادر را با ماوس در حالت اتود زدن به طرف بیرون انتخاب کنید .

11 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

بعد از Select کردن دور کادر بر روی کلید OK کلیک کنید .  همانطور که مشاهده می کنید دور کادر انتخاب شده است .

12 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

13 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

تصویر بعدی نیاز به توضیح ندارد زیرا مراحل به صورت تکراری می باشد .

14 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

15 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

16 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

17 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

18 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

19 جداسازی مو از پس زمینه با استفاده از فتوشاپ

 

مطالعه بیشتر