انواع نشانه ها | اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی نشانه

بازدید: 1847 بازدید

نشانه ( آرم ) چیست؟
نشانه عنصری است بصری که با هدف معرفی کردن یک کالا یا خدمت طراحی می شود.نشانه معادل فارسی واژهایی همچون ( آرم ) با کاربرد بیشتر و مارک است .نشانه می تواند در قالب شکل، حرف یا تلفیق هر دوی آنها جلوه گر شود.
اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی نشانه
برای طراحی نشانه شرکت یا موسسه مورد نطرتان باید توجه به این مسئله مهم داشته باشید که از چه نوع قالبی استفاده می کنید . چرا که قالبی که استفاده می کنید خود باید نوعی تصویر قوی و تخیلی را بازتاب دهد. اگر نماد یا تصویر مبهم باشد و موجب سوء برداشت شود، طرح ناموفق خواهد شد.
پیش از طراحی هر کار ابتدا کارهای زیادی ببینید تا ایده های فراوانی را جمع کرده باشید .به علاوه این امکان برایتان پیش می آید که از تجارب دیگران استفاده کرده و سعی در طراحی طرح بهتری نمایید.در هر طرح روی هماهنگی و انسجام بصری طرح مکث و آنرا بدقت تحلیل نمایید و هرگز با دیدن کاری تقلید محض ننمایید.

انواع نشانه ها ( آرم ها )
نشانه ( آرم ) شمایلی
این نوع نشانه، تصویری است که می تواند نمادی تجریدی، تصویر یک شی، یک نقش و غیره باشد.دسته ای از این آرم ها فیگوراتیو هستند مانند: سنجاب، مرد یا اسب، دسته ای دیگر تصاویر غیر فیگوراتیو هستند:مانند پیکان،مربع،دایره،و غیره.بنابراین می توان 3 نوع آرم شمایلی را درنظر گرفت.
آرم شمایلی imaginal
تصویری است که شباهت زیادی با یک شی مادی داردک آرم پودر شکلاست سازی (chicoree leroux) زنی را که با طراحی ساده شده ای رسم شده در حال تعارف آن کالا به مخاطبان نشان می دهد، که نمونه مناسبی از این گونه است.

آرم شمایلی diagrammatique

که با این طرح خلاصه و موجز، مشحصه اصلی فراورده را نشان می دهد.آرم قدیمی اداره برق فرانسه (EDF) که یک آدرخش است دقیقا از این مقوله است.

آرم شمایلی metaphorique

از طریق جا به جایی معنایی و با کار گرفتن عنصری معنادار نشان دهنده کارکردد یا توانایی مارک یا کالای مورد نطر ات، عمل می کند.آرم کارخانه خودروسازی پژو که در آن یک شیر، استعاره از قدرت خودرو است، در این مقوله قرار میگیرد.آرم این کارخانه از سال 1882 تاکنون پندین بار تغییر شکل یافته است. تصویر شیر به عنوان عنصر ثابت و استعاره ای از قدرت در تمام آرم ها بازنمایی شده است.

آرم شمایلی استعاری metaphorique

بدون هیچ رابطه فطری با موضوع و یا عملکرد آن ها هستند . مثال این نوع آم تصویر تمساح در مارک تولید کننده پوشاک ورزشی locost است .تصویر این تمساح طرح روی بلوز ورزشکاران شد و از آن موقع تاکنون تمساح در آرم locoste به عنوان عنصر تصویری مشخص کننده این مارک است.

مطالعه بیشتر