دیوار نگاری
دیوار نگاری یا گرافیتی، هنر خیابانی بحثبرانگیزی است که از دهه 1960 در نیویورک با امضاهای ساده آغاز شد و امروز به گالریهای جهانی راه یافته.
دیوارنگاری یا گرافیتی، هنری خیابانی و در عین حال بحثبرانگیز است که ریشههای آن به دهه 1960 در نیویورک بازمیگردد.
در آن زمان، با امضاهای ساده و بهنوعی بازیگوشانهی جوانان بر روی دیوارها و قطارهای شهری آغاز شد، اما امروزه به یکی از شناختهشدهترین و پرطرفدارترین اشکال هنر معاصر تبدیل شده و از خیابانها به گالریهای هنری معتبر در سراسر جهان راه یافته است.
این تحول چشمگیر، نشان از پویایی و قدرت این هنر در انطباق با تغییرات فرهنگی و اجتماعی دارد.
گرافیتی که به عنوان بخشی جداییناپذیر از فرهنگ هیپهاپ شناخته میشود، در سبکها و تکنیکهای مختلفی اجرا میشود.
از تگگذاریهای ساده و سریع که اغلب شامل امضای هنرمند یا نام مستعار اوست، تا دیوارنگارههای (Murals) عظیم و پیچیده با جزئیات فنی بالا و مضامین اجتماعی، سیاسی و هنری عمیق.
استفاده از استنسیلها (Stencil) برای ایجاد طرحهای دقیقتر و تکرارشونده، و حتی هنر سهبعدی خیابانی که با استفاده از سایهها و بازی با پرسپکتیو، توهم عمق و واقعیت را به چالش میکشد، از دیگر تکنیکهای رایج در گرافیتی هستند
هنرمندان برجستهای مانند ژان-میشل باسکیا و بنکسی، با آثار بینظیر خود، نقش قابل توجهی در جهانیشدن گرافیتی و به رسمیت شناختن آن به عنوان یک هنر اصیل داشتهاند.

در ایران نیز، گرافیتی به تدریج جایگاه خود را پیدا کرده و هنرمندان خلاق ایرانی با سبکها و دیدگاههای نوآورانه، به این هنر جان تازهای بخشیدهاند.
هنرمندانی با تلفیق ماهرانهی عناصر بصری سنتی ایرانی با مفاهیم و تکنیکهای مدرن، آثار چشمنوازی خلق کردهاند که هم به هویت فرهنگی ایران اشاره دارند و هم با زبان جهانی هنر معاصر ارتباط برقرار میکنند
این تلفیق موفق سنت و مدرنیته، نشان از پتانسیل بالای گرافیتی در خلق آثاری اصیل و بینالمللی دارد.
با وجود تمامی جذابیتها و پیشرفتهای گرافیتی، این هنر همچنان با چالشهای قابل توجهی مواجه است. یکی از مهمترین این چالشها، بحث قانونی بودن آن است.
در بسیاری از شهرها، گرافیتی بدون مجوز، بهعنوان وندالیسم و تخریب اموال عمومی تلقی میشود، در حالی که بسیاری دیگر آن را نوعی بیان هنری آزاد و حق مسلم هنرمندان میدانند.
این دوگانهی هنر و وندالیسم، یکی از مباحث داغ و همیشگی پیرامون گرافیتی است که به نظر نمیرسد به این زودیها به پایان برسد.
علاوه بر این، تجاریسازی گرافیتی و استفادهی برندها از آن برای تبلیغات، گاهی اوقات موجب زیر سؤال رفتن اصالت و خلوص هنری این هنر میشود.
امروزه، گرافیتی بهعنوان رسانهای پرقدرت برای اعتراض، بیان هنری خلاقانه و ابزار مؤثری برای تبلیغات به کار میرود. این چندوجهی بودن، پیچیدگی و جذابیت گرافیتی را دوچندان میکند.
تجیران | دانلود فایل لایه باز کارت ویزیت، بنر، تراکت و وکتور | دانلود کارت ویزیت، بنر، تراکت، وکتور، فایل گرافیکی، آموزشی و ابزار طراحی