کارت ویزیت چیست؟ نوع و متریال‌های آن

بازدید: 91 بازدید

کارت ویزیت یک کارت تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار و راه های تماس با آن کسب و کار است، کارت ویزیت رایج ترین و راحت ترین نوع تبلیغات فیزیکی است.

کارت ویزیت :

این کارت که معمولا بصورت پشت و رو طراحی و چاپ می شود کاربردهای زیادی دارد و بخاطر در دسترس بودن راحت بین مردم و کسب و کارها رد و بدل می شود.

کارت ویزیت لباس بچه گانه

مثال: شما یک فروشگاه پوشاک دارید وقتی در این مورد با دوستان یا آشنایان خود بحث میکنید میتوانید با در دست داشتن کارت ویزیت خود به دوستتان پیشنهاد دهید.

چرا باید کارت ویزیت داشته باشیم؟

تبلیغ: شما اگر یک کارت ویزیت جذاب داشته باشید میتونید براحتی کسب و کار و شغلتان را معرفی کنید

ارتباط: با این کارت مخاطب یا مشتریان شما از راه های تماسی که داخل کارت ویزیت ذکر کردید با شما در ارتباط خواهند بود

معرفی: این ویزیت در واقع شما یا کسب و کار شما را معرفی میکند پس هر چقدر جذاب خوشرنگ باشد در ذهن مشتری می ماند

نکته: سعی کنید متریال کارت خود را با توجه به کاربرد و نوع رنگبندی و نیازتان انتخاب کنید

متریالهای کارت ویزیت:

لمینت: از روکشهای رایج روی کارت ویزیت است که در مقایسه با سایر روکش ها ضخامت بیشتری دارد و باعث افزایش دوام و مقاومت کارت می شود.

دارای جنس پلاستیکی از نوع پلی استر و رزین است که به دو صورت مات و براق و برجسته و مات برجسته و مخملی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

سلفون: کارت ویزیت سلفون نیز یکی از پرفروشترین های تبلیغات ویزیتی است که نوع مات و براق و .. دارد این متریال نسبت به لمینت ها ضخامت کمتری دارد و سبک تر است.

سلفون ها بدلیل قیمت مناسب طرفدار زیادی دارد.

کتان: کارت ویزیتهای کتان از گیاه کتان به دست می‌آید و جنس مقاومی دارد.

این نوع متریال برای هر طرحی مناسب نمی باشد، ما پیشنهاد میکنیم جنس کتان را برای رنگ های روشن بخصوص سفید استفاده کنید.

چرم: این نوع کارت با اینکه هزینه زیادی دارد ولی مقاومت بالایی دارد و عمر آن طولانی تر از سلفون ها است.

پیشنهاد ما برای انتخاب این نوع متریال این است که طرح های تک رنگ را در این نوع متریال چاپ کنید از طراحی هایی که داخل آن از تنوع رنگ و طرح زیادی دارند استفاده نکنید.

چوب: جنس چوبی با دوام و جذاب است و البته مفید برای محیط زیسب به دلیل بازیافت بودن. این نوع جنس که قطعا هزینه بالایی خواهد داشت زیاد پر طرفدار نبوده و فقط شرکت ها و افراد خاصی دنبال این نوع متریال می روند.

فلز: فلز نیز همانند چوب دوام بالایی دارد و می‌تواند جلب توجه کند اما هزینه بالای آن باعث شده در میان طرفداران و طراحان گرافیک کمرنگ تر باشد.

پی وی سی: ورقه‌های پلی کربنات هستند که جزو خاص‌ ترین متریال برای کارت ویزیت به شمار می‌روند.

کارت های PVC همان کارتهایی هستند که اغلب بانکها برای کارت بانکی استفاده می کنند این جنس نیز چند نوع دارد:

پی وی سی 300 میکرون – پی وی سی 500 میکرون – پی وی سی 700 میکرون که ضخیم ترین آنهاست. کارت ویزیتهای شفاف یا همان برفکی نیز بصورت پی وی سی می باشند.

کرافت: کرافت از جمله کاغذهای پر مصرف و ضخیمی است که در چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ این کاغذ، قهوه ای روشن یا همان کرم است که در دو مدل ایرانی و سوئدی به کاربران ارائه می‌گردد.

استفاده از آن سبب می‌شود تا  کارت ویزیتی با ظاهری خاص و شیک داشته باشند.

ولی باز هم برای تمام دیزاین ها مناسب نیست و معمولا طرح های ساده تر (بدون تصویر و طرح) بهتر خود را نمایش میدهد.


کدام کارت ویزیت برای من مناسب است:

اولین نکته در انتخاب کارت ویزیت شناخت متریال ها است، ما در بالا انواع متریال ها را معرفی کردیم که با خواندن توضیحاتشان بهت متوجه مشوید.

در صورتی که باز هم برایتان سوال است که چه نوع جنسی انتخاب کنم بهتر است اول طرحتان را مقایسه کنید که روی چه متریالی بهتر خودش را نمایش می دهد.

مثال: اگر کارت ویزیت شما رنگ سفید تک رنگ و فقط متن دار است کتان و یا انواع مات میتواند گزینه بهتری باشد.

اگر دیزاین شما پیچیده است و رنگ بندی زیادی دارد از براق هامیتوانید استفاده کنید.

در نظر داشته باشید متریالهای خاص را فقط برای دیزاین های ساده انتخاب کنید.

برای انتخاب طرح های مناسب برای کسب و کارتان به این لینک مراجعه کرده و سپس از طریق پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.


راهنمایی طراحی کارت ویزیت:

در طراحی کارت ویزیت موارد زیادی باید در نظر گرفته شود که مهمترین آنها را برای شما ذکر میکنیم

کارت ویزیت را سعی کنید ساده طراحی کنید تا مخاطب بیشتر از طرح به خود عنوان کسب و کار یا راه های ارتباطی توجه کند

طرح های پیچیده نیز کاربرد خود را دارد مثل فست فود ها و یا اسباب بازی فروشی ها و یا سایر مشاغل

در طراحی کارت ویزیت حتما به خط برش توجه کنید که معمولا دستگاه های چاپ ایرانی نیم سانت از هر طرف کارت را برش میدهند پس شما هنگام طراحی این نیم سانت از اطراف را خالی بگذارید یا طرح را طوری ادامه دهید که هنگام برش معلوم نباشد

سعی کنید حتی الامکان از تنوع فونت های زیادی استفاده نکنید حداکثر 2 نوع فونت انتخاب کنید.

پیشنهاد ما استفاده از فونت هایی است که وزن زیادی دارند مثل فونت دوران، انجمن، ایران یکان، کلمه، ایران سنس، یکان بخ، مدام، رخ و سایر موارد که حتی رایگان ها نیز زیاد هستند و از این لینک میتوانید دانلود کنید.

از تصاویر با کیفیت استفاده کنید و حتما سعی کنید تصویر را بصورت اسمارت آبجکت وارد سند کرده تا کیفیت آن کاهش نیابد.


این مقاله بصورت کامل توسط طراحان تجیران تهیه و تنظیم شد و با توجه به تجربه طراحی و چاپی که در چندین سال فعالیت داریم برای شما بیان شد.

چنانچه در این مقاله ما اشتباهی داشته ایم یا موردی را از قلم انداختیم با افتخار میزبان انتقادات شما هستیم تا بهتر بتوانیم پاسخگوی نیاز کاربران باشیم.

مطالعه بیشتر