چگونه با ویژگی ACTIONS برنامه فتوشاپ به صورت دسته ای تصاویر را ویرایش کنیم ؟

بازدید: 1960 بازدید

تصاویر دیجیتالی هنر عکاسی را دگرگون کرده اند و برنامه های  Photoshop و Lightroom به شما اجازه می دهند که به نتایجی دست پیدا کنید که تا چند سال پیش غیر قابل تصور بود . اما دیگر بیش از این بحث راجب به این نیست که شما چه کارهایی می توانید برای عکس هایتان با کامپیوتر بکنید . بلکه کاملا برعکس این قضیه است بحث سر این است که کامپیوترتان چه کارهایی می تواند با عکس هایتان به جای شما  انجام بدهد . امروز قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه با کمک قابلیت Actions برنامه Photoshop عکس ها را به صورت دسته ای ویرایش کنیم .

چرا این تکنیک مفید است ؟
در حالیکه برنامه Lightroom  برای ویرایش ساده دسته ای تصاویر  ( همانند exposure , contrast , white balance و … ) بسیار عالی است اما زمانی که می خواهید کمی بیشتر سبکی را در عکستان اعمال کنید پوشش کاملی نمی دهد این جاست که برنامه Photoshop وارد میدان می شود . اگر شما می خواهید به صورت دسته ای تصاویر را طوری ویرایش کنید که مناسب سبک و سیاق و چشم انداز شرکت شما باشد این یک راه حل بسیار عالی است .

کار با Actions 1

نمام کاری که باید بکنید این است که یک عکس را ویرایش کنید بعد بگذارید که برنامه Photoshop دقیقا همان مراحل طی شده را در دیگر عکس ها اعمال کند .

کار با Actions 2

مرحله اول : آماده سازی عکس ها
نکته : این روش به بهترین نحوه برای عکس هایی که از نظر سایز و کیفیت برابر باشند کار می کند . اگر چه این روش برای عکس هایی با سایز و کیفیت متفاوت نیز کار می کند ولی بستگی به مراحلی دارد که شامل قسمت ضبط action می شود .
مطمئن شوید که تمام عکس هایتان آماده است و تمام آن ها در یک پوشه ذخیره شده باشند .(عکس هایی که قصد ویرایش گروهی آنها را دارید در یک پوشه ذخیره کنید)

کار با Actions 3

مرحله دوم : ضبط فعالیت های شما
نکته : شما شاید بخواهید که یک نسخه دوم از اولین عکستان را که می خواهید ویرایش را بر روی آن اعمال کنید را  تهیه کنید . در غیر این صورت شما می توانید به صورت مستقیم بر روی اولین عکسی که می خواهید ویرایش یر روی آن اعمال شود کار کنید .
با باز کردن عکستان کار را شروع کنید . برای این کار به زبانه File رفته و گزینه Open را انتخاب کنید . سپس به مسیر عکس هایتان رفته و اولین عکس را انتخاب کنید .

کار با Actions 5

سپس به مسیر پنل actions بروید . باید شبیه به یک دکمه بخش ( Play ) بزرگ باشد . اگر نمی توانید آن را ببینید می توانید آن را از منوی Window در برنامه Photoshop فعال کنید .

کار با Actions 6

یکسری تنظیمات را برای فعالیتتان ایجاد کنید .( یا همانند اغلب افراد که آن را با اسم پوشه یا  folder می شناسند ) این کار را برای این انجام دهید که همه چیز به صورت تمیز و مرتب باشد .(یک پوشه به نام اکشنی که قصد دارید آن را ذخیره کنید ایجاد کرده و نام دلخواه را برای آن تایپ کنید)

کار با Actions 7

کار با Actions 8

سپس فعالیت های خود را با دکمه کوچکی که شبیه آیکون New Layer است ایجاد کنید . به آن یک اسم مناسب اختصاص دهید . به صورت دلخواه می توانید کلید های عملکردی و رنگ را اختصاصی دهید . زمانی که انجام شد گزینه Record را بزنید تا فعالیت های شما شروع به ضبط شدن بکند .

کار با Actions 9

کار با Actions 10

از حالا به بعد هر کاری که شما انجام دهید بر روی عکس شما اعمال می شود . تمام دستورات شامل save و  open نیز به عنوان فعالیت شما ضبط خواهد شد .
نکته : برا تسریع دادن به پروسه ویرایش دسته ای پیشنهاد می کنیم شما همیشه فعالیت های خود را با flatten کردن تصاویر و سپس انتخاب گزینه File و Save به جای File و Close به اتمام برسانید . این کار باعث می شود که تصویر به صورت اتوماتیک در برنامه Photoshop بسته شود و شما با محدودیت فضای رم در تصاویری که همزمان در حال کار بر روی آنان هستید مواجه نشوید .

مرحله سوم : استفاده از از Action برای ویرایش دسته ای تصاویر شما
زمانی که شما فعالیت ها یا به اصطلاح action خود را ایجاد کردید شما به سرعت می توانید از آن استفاده مفید و بهینه ببرید . با انتخاب گزینه های File و Automate و سپس Batch کار خود را آغاز کنید .

کار با Actions 11

زمانی که در کادر Batch Edit هستید . تنظیماتی را مشخص کنید که مناسب شما باشد . ما در این جا پوشه خود را مشخص کردیم و بر روی OK کلیک کردیم .

کار با Actions 12

زمانی که شما این کار را انجام می دهید برنامه Photoshop یک وقفه بسیار کوتاه مدت دارد و شما متوجه خواهید شد که مهم نیست که چقدر شما در یک نرم افزار سرعت عمل نشان می دهید همیشه برنامه های کامپیوتر سریع تر از شما هستند . تمام آن چه که می خواستید بر روی تمامی عکس ها بر یک چشم بهم زدن اعمال شده اند .
اما نیمه پر لیوان را نیز در نظر بگیرید . مشتری شما نمی داند که آیا شما تمام این کار ها را بر روی تک تک عکس ها انجام داده اید یا برنامه Photoshop این کار را برای شما کرده است . به صورت خیلی آسان و  تمیز و به صورت چشمگیر بازده کاری خود را بالا ببرید .

کار با Actions 13

در حالیکه ما در این آموزش از سه عکس برای مثال خود استفاده کردیم , شما می توانید از هزاران عکس برای ویرایش دسته ای استفاده کنید حتی می توانید میلیون ها عکس را استفاده کنید . برنامه Photoshop به شما این اجازه را می دهد . جدای از این مثالی که به شما نشان دادیم این امر حتی می تواند برای ویرایش دسته ای عکس ها به منظور sharpening , resizing , rotating و … به کمک شما بیاید .

مطالعه بیشتر