Dublin Core چیست؟

بازدید: 1965 بازدید

در این مقاله درباره نوعی از تگ صحبت خواهیم کرد که شاید اندکی نا‌آشنا باشد اما در عین حال می‌تواند از اهمیت زیادی برای وبمستر‌ها برخوردار باشد زیرا جذب بازدیدکننده از طریق موتور جستجوی گوگل ساده‌تر از دیگر موتورهای جستجو است، بعلاوه این نوع از تگ‌ها که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم بنابر گفتهٔ مدیران بینگ، از نظر موتور جستجوی بینگ و اسپایدارهای آن هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

قبل از شروع نیاز به آشنایی با تگ و انواع آن است که در مقالات زیر در این باره توضیات جامع و کاملی داده شده:

  • تگ های مهم در سئو

  • بهینه سازی تگ ها

دوبلین کُر یا به انگلیسی Dublin Core نوعی متاتگ است که به آن Metadata نیز گفته می‌شود زیرا این نوع تگ خود متشکل از ۱۵ مورد هست که تمامی این ۱۵ مورد معرف یک بخش از سایت خواهند بود.
Dublin Core در سال ۱۹۹۵ پا به عرصه گذاشت و نام آن برگرفته از مکان تولد آن یعنی Dublin Ohioo است. در ابتدا استفاده از این متاتگ بسیار رایج بود و گوگل شدیدا به آن اهمیت می‌داد اما کم کم از ارزش آن کاسته شد.
به زبان ساده دوبلین کر برای سایت شما یک کاتالوگ ایجاد می‌کند که توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف سایت به موتور‌های جستجو می‌دهد.

این متاتگ یا متادیتا ۲ نوع هستند: Dublin Core ساده که در ان فقط از ۱۵ عنصر استفاده شده و با قرار دادن اطلاعات ساده به معرفی سایت می‌پردازد و دارای مقادیر و تعاریف پیچیده‌تر نمی‌شود و هرکس با نگاه به آن متوجه اطلاعات موجود در آن می‌شود، اما نوع دیگر این تگ به نام Dublin Core توصیفی که اندکی کامل‌تر است که علاوه بر اطلاعات ساده و اساسی به توصیف سایت و مواردی که در ان توضیح داده شده نیز می‌پردازد.

از انجا که گوگل به بیشتر متاتگ‌ها اهمیت نمی‌دهد و فقط تعدادی از ان‌ها هستند که مورد توجه گوگل هستند بهتر هست که در این مقاله به رفتار گوگل در قبال متاتگ‌ها نپردازیم و به طور خاص به بینگ توجه کنیم.
عملکرد اکثر این متاتگ‌ها یکسان است برخلاف نوع توصیفی که علاوه بر پیچیدگی خاص خود، تاثیر بیشتر بر نتایج موتور بینگ دارد.

صرفا استفاده از متادیتا‌ها چیزی را برای شما تضمین نخواهد کرد بلکه نتایج آن به نحوه استفاده شما بستگی دارد چرا که خود متادیتا‌ها دارای نکات مثبت و منفی بسیاری هستند که موجب مواجه با نتایج مختلف می‌شود.
‌‌ همان طور که در بالا ذکر شد این متادیتا‌ها ۱۵ مورد را توضیح می‌دهد:

۱. عنوان
۲. نویسنده یا خالق
۳. موضوع
۴. توضیحات
۵. ناشر
۶. کمک کننده یا اهدا کننده
۷. تاریخ
۸. نوع
۹. قالب و شکل کلی
۱۰. شناسه
۱۱. منبع
۱۲. زبان
۱۳. ارتباط و یکسان بودن
۱۴. پوشش
۱۵. حقوق

در خصوص نحوه صحیح استفاده از این نوع متادیتا‌ها که عملکرد اندک پیچیده‌ای دارند در مقالات آینده توضیح داده خواهد شد.

این مقاله توسط SEOmoz نوشته و ترجمه شده است و نقل این مطلب در هر جای دیگر تنها با ذکر منبع مجاز است.

تاثیر Dublin Core بر سئو سایت

استفاده از اطلاعات متا در فرمت DC میتواند بر سئو سایت شما نیز تاثیرگذار باشد، زیرا موتورهای جستجو این اطلاعات اضافی  در صفحات سایت شما را به منزله تلاش برای معرفی بهتر محتویات آن میدانند. حتی اگر این اطلاعات بصورت مستقیم در الگوریتم های گوگل یا سایر موتورهای جستجو موثر نباشند، تلاش شما برای ارائه توضیحات تکمیلی برای معرفی صفحات وب میتواند موجب افزایش اعتبار و ارزش صفحه شده و درک روبات های گوگل از آن را بهبود بخشد.

توجه داشته باشید که اطلاعات قرار گرفته در این متا ها باید کاملا با محتویات صفحه شما مرتبط باشند و کلمات و عبارات بکار رفته در آن چکیده ای از متون صفحه باشند.

گوگل بصورت مشخص اعلام نموده است که تگ کلمات کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو بی تاثیر بوده و روبات ها اهمیتی برای آن قائل نمیشوند، با این وجود بسیاری از متخصصین سئو در جهان معتقدند که استفاده صحیح از Dublin Core میتواند بر تعیین کلمه کلیدی صفحه و جایگاه آن در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد.

دلایل اصلی برای استفاده از متا دیتاهای Dublin Core عبارتند از:

  • قرار دادن آنها در صفحات و تعریف این کدها کار ساده ای است.

  • این کدها تاثیر بر محتویات صفحه نخواهند داشت و ظاهر سایت شما را تغییر نمیدهند.

  • Dublin Core یک استاندارد جهانی بوده و تحت نظر کنسرسیوم جهانی وب فعالیت میکند، در نتیجه شما در آینده با مشکلاتی مانند قدیمی شدن کدها یا بی معنی بودن تگ ها مواجه نخواهید شد.

  • موتورهای جستجو درک بهتری از محتویات سایت شما خواهند داشت.

آموزش استفاده از Dublin Core

استاندارد Dublin Core شامل ۲۲ تگ متا می باشد که هرکدام اطلاعاتی تکمیلی در مورد سایت ارائه میدهند و باید در محل مناسب خود بکار گرفته شوند، که ۹ تگ متای مهم در زیر برای شما عنوان خواهد شد :
Title: این تگ کاملا شبیه به تگ عنوان متا بوده و نشانگر عنوان و موضوع اصلی صفحه سایت می باشد.

Subject: تگ Subject میتواند شامل کلمه یا عبارت کلیدی صفحه باشد و باید متناسب با متن موجود در محتویات انتخاب شوند، در واقع این تک میتواند جایگزینی برای تگ کلمات کلیدی سایت باشد.

Description: تگ توضیحات باید حداکثر شامل یک پاراگراف توضیحات در مورد متن موجود در صفحه باشد، شما میتوانید پاراگراف ابتدایی یا مهمترین بخش مقاله را در این تگ قرار دهید. کاربرد آن دقیقا مشابه تگ توضیحات متا می باشد.

Type: این تگ متا نمایانگر نوع محتوای بکار رفته در صفحه می باشد که میتواند شامل چندین نوع مختلف باشد، بعنوان مثال شما میتوانید از عبارت Text,Image,Soundd در این بخش استفاده کنید که نشاندهنده وجود متن، تصویر و فایل صوتی در صفحه می باشد.

Source: این تگ نشانگر منبع اصلی نوشته یا مقاله نمایش داده شده در صفحه می باشد و میتواند به یک صفحه از کتاب یا یک سایت بر روی اینترنت اشاره داشته باشد.

Creator: این تگ باید شامل نام نویسنده یا شرکت یا سازمان ارائه دهنده این محتوا یا مقاله در سایت شما باشد.

Publisher: این تگ میتواند شامل نام فرد یا سایت ارائه دهنده مقاله در اینترنت باشد، این نام میتواند با نام نویسنده متفاوت باشد و در اینجا تنها نام فردی که مطلب را بر روی اینترنت منتشر کرده است قرار میگیرد. استفاده از این اطلاعات برای سایت هایی که در زمینه ارائه گسترده مقالات یا مراجع علمی فعالیت میکنند مناسب باشد.

Date: این تگ شامل اطلاعاتی در مورد زمان انتشار یا آخرین بروزرسانی صفحه در سایت شما خواهد بود و میتواند شامل روز، ماه و سال باشد.

Language: در این بخش زبان محتوای موجود در صفحه را مشخص میکنید. برای صفحاتی که شامل بخش هایی به زبان های گوناگون هستند میتوان با استفاده از کاما زبان های اصلی را از یکدیگر جدا کرده و براساس ترتیب اهمیت معرفی نمود. مانند: fa,en,ar

افزونه Dublin Core برای وردپرس

این افزونه به کاربر اجازه می دهد تا به بخشی از specifiy فضای هسته Dublin Core دسترسی داشته باشید و زمینه های اضافی به صفحات و پست ها اضافه میکند.

 

منبع:

seomoz

مطالعه بیشتر