تفاوت Opacity با Fill در لایه های فتوشاپ

بازدید: 1903 بازدید

یکی از سوال هایی که از من زیاد پرسیده می شود تفاوت Opacity با Fill در فتوشاپ است. آیا این دو مثل هم عمل می کنند؟ این سوال خوبی است زیرا در اکثر موارد این دو یک کار انجام می دهند.

هر دو گزینه ی opacity و Fill شفافیت لایه را تغییر می دهند. شفافیت یعنی اینکه چه مقدار از لایه های زیرین از میان لایه ی فعلی قابل مشاهده باشند. در اکثر مواقع برای افزایش شفافیت لایه مقدار Opacity یا Fill را کاهش می دهیم. اگر Fill هم مانند opacity عمل می کند پس به وجود هر دو چه نیازی هست؟ آیا هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد؟

تفاوت اصلی بین opacity و fill به Layer Styles برمیگردد. اگر هیچ استایلی (افکتی) مثل سایه، برجسته کردن، ضربه یا درخششی ایجاد نکرده باشید کار opacity و fill کاملا شبیه هم خواهد بود. از طرفی دیگر اگر یک یا چند استایل به لایه اضافه کرده باشید opacity و fill خیلی متفاوت عمل خواهند کرد. بیایید با یک مثال آن را بررسی کنیم.

این یک تصویر است که من در فتوشاپ باز کرده ام. من فقط کلمه ی Dream را به آن اضافه کرده ام.

تفاوت Opacity با Fill

اگر به پنل لایه ها نگاه کنید عکس یک دختر را روی پس زمینه می بینید. و کلمه ی dream که دقیقا بالای آن در یک لایه ی Type قرار دارد ( حالت کمانی کلمه را با استفاده از type on a path ایجاد کرده ام). همچنین یک کپی از همین لایه در بالای لایه ی dream ایجاد کرده ام که فعلا آن را پنهان کرده ام.

تفاوت Opacity با Fill

گزینه ی opacity در قسمت بالای سمت راست پنل لایه ها قرار دارد و گزینه ی Fill هم درست زیر آن قرار گرفته است. در حالت پیش فرض مقدار هر دو 100% را نشان می دهد که به این معناست که کلمه dream کاملا قابل دیدن است.

تفاوت Opacity با Fill

بیایید opacity را به 50% کاهش دهیم ببینیم چه اتفاقی می افتد.

تفاوت Opacity با Fill

با تغییر opacity به 50% کلمه ی dream 50% شفاف می شود که باعث می شود مقداری از تصویر پس زمینه از درون آن قابل دیدن شود.

تفاوت Opacity با Fill

من مقدار opacity را به 100% برمیگردانم و این بار Fill را به 50% تغییر می دهم.

تفاوت Opacity با Fill

با تغییر fill به 50% دوباره dream 50% شفاف می شود و دقیقا همان شکلی می شود که با opacity 50% بدست آمد.

تفاوت Opacity با Fill

تفاوت Opacity و Fill هنگام کار با استایل ها

تا به حال اصلا تفاوتی بین گزینه های opacity و fill ندیدیم البته این به این دلیل بود که از هیچ استایلی روی لایه ها استفاده نکرده بودیم. بیایید ببینیم اگر از لایه ی دیگری استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد. من لایه ی dream را با کلیک روی علامت چشم خاموش می کنم

تفاوت Opacity با Fill

با این کار کلمه dream از صفحه محو می شود. سپس لایه ی dream copy را با کلیک روی آیکون visibility روشن می کنم.

تفاوت Opacity با Fill

این لایه دقیقا حاوی همان کلمه ی dream است ولی با این تفاوت که تعدادی استایل ( افکت ) روی آن اعمال شده است. استایل های stroke,drop shadow,bevel,emboss روی این لایه اعمال شده اند.

تفاوت Opacity با Fill

با کلیک روی فلش کوچکی که کنار آیکون fx قرار دارد می توان افکت های اعمال شده را مشاهده کرد.

تفاوت Opacity با Fill

بیایید ببینیم اگر opacity را به 50% کاهش دهیم چه اتفاقی می افتد.

تفاوت Opacity با Fill

با کاهش مقدار opacity لایه ی جدید به 50%، تمام چیزهای روی لایه 50% شفاف می شوند. منظور از تمام چیزها فقط کلمه ی dream نیست بلکه شامل تمام افکت هایی است که روی آن اعمال شده است.

تفاوت Opacity با Fill

حال opacity را به 100% بازمی گردانم و این بار مقدار fill را به 50% کاهش می دهم.

تفاوت Opacity با Fill

اینجا همان جایی است که تفاوت بین opacity و fill مشخص می شود. کاهش opacity به 50% تمامی چیزهای روی لایه را 50% شفاف می کند از جمله استایل ها. اما با کاهش مقدار fill به 50% فقط کلمه ی dream 50% شفاف می شود ولی استایل ها بدون تغییر باقی می مانند. هیچکدام از افکت ها با کاهش fill تغییر نمی کنند.

تفاوت Opacity با Fill

بیایید مقدار fill را به 0% کاهش دهیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد

تفاوت Opacity با Fill

با تغییر fill به 0% خود کلمه ی dream کاملا شفاف شده است اما تمام استایل های اعمال شده روی آن باقی مانده اند. پس مقدار fill هیچگاه روی استایل های لایه اثر نمی گذارد.

تفاوت Opacity با Fill

پس هنگامی که می خواهیم کل لایه را شفاف کنیم مقدار opacity را کاهش می دهیم اما وقتی می خواهیم استایل ها دست نخورده باقی بمانند و فقط لایه شفاف شود مقدار fill را کاهش می دهیم.

مطالعه بیشتر