دوربین آماتور بخریم یا دوربین حرفه‌ای SLR ؟

بازدید: 1810 بازدید

دوربین آماتور بخریم یا دوربین حرفه‌ای SLR ؟

دوربین آماتور بخریم یا دوربین حرفه‌ای

انتخاب بین خرید دوربین نیمه حرفه‌ای کامپکت و یا دوربین حرفه‌ای SLR معمولا اولین تصمیم جدی است که در آغاز فرآیند عکاسی باید انتخاب کنید.
نه تنها این تصمیم از لحاظ بار مالی تصمیم بسیار بزرگی است بلکه حتی تعیین کننده نوع عکسبرداری شما نیز خواهد بود. در این مقاله علاوه بر بررسی مهمترین تفاوت‌ها میان این 2 دوربین، به شما کمک خواهیم کرد تا تصمیم بگیرید کدام یکی از این 2 نوع دوربین با توجه به سبک عکاسی و کاربری شما، برایتان مناسبتر است.
*
وقتی صحبت از دوربین کامپکت یا slr به میان می آید دقیقا منظور ما چیست؟ به طور قطع می‌توان گفت که در دوربین‌های slr “چشمی دوربین” به نحوی تعریف شده است که نوری که شما در آن می‌بینید دقیقا همان نوری است که سنسور شما هم برای عکاسی جذب خواهد کرد. هرچند با توجه به گسترش علم و فناوری تفاوت بین slr ها و دوربین های کامپکت روز به روز کمتر میشود ولی در نهایت 3 اختلاف اصلی بین این 2 دسته دوربین وجود خواهد داشت.
1. مکانیزم چشمی دوربین “view finder”
2. لنز ثابت در مقابل قابلیت تغییر لنز
3. ساختار سنسور دوربین

همچنین تفاوت های کوچکتری هم وجود دارد که بسیار به نوع دوربین و شرکت سازنده آن مرتبط است. مواردی که در بالا ذکر شد مهم ترین عواملی هستند که بیشترین تأثیر را روی عکاسی فرد خواهند گذاشت. در این مقاله به بررسی این تفاوت ها خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد که چگونه این موارد خواهند توانست روی عکاسی فرد تأثیر بگذارند و همچنین برخی از تفاوت های کوچکتر را هم به بحث خواهیم گذاشت.

نکته قابل توجه:
دسته ای از دوربین های کامپکت وجود دارند که به دسته 4/3 معروفند. این دسته از کامپکت ها لنزهای قابل تغییر دارند و مکانیسم “چشمی دوربین” slr ها را ندارند مثل دوربین های (المپیوس و پاناسونیک)، دسته ای دیگر از این دوربین ها هم وجود دارد که در دسته slrها قرار میگیرند ولی لنز ثابتی دارند و همین باعث شده است تا قیمت شان مناسبتر باشد، و دسته سوم دوربین های بسیار با کیفیت و گران قیمت تر از کامپکت ها هستند که از لحاظ اندازه سنسور میتوانند با slr ها برابری کنند ولی کماکان قابلیت های کمتری از slr ها دارند.

حتما این مطلب را در ذهنتان داشته باشید که دوربین های slr معمولا بسیار گران قیمت تر از دوربین های کامپکت هستند ولی برخلاف دوربین های کامپکت وقتی یک دوربین slr خریداری میکنید هزینه های شما تمام نشده است، شما باید برای دوربین تان لنزهای متنوع تهیه کنید، فلاش خرجی بخرید و لوازم جانبی دیگر که ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید. خرید لوازم جانبی و تجهیزات ممکن است گران تر از خرید خود لنز برای شما تمام شود.

1. مکانیزم “چشمی دوربین”
برخلاف دوربین های کامپکت، تصویری که از چشمی دوربین میبینید، همان خواهد بود که دوربین شما ثبت خواهد کرد. در عکاسی با دوربین slr وقتی شاتر را میفشارید، آئینه بالا میرود و نوری که قبلا وارد چشم شما میشد و تصویر را تشکیل می داد از این طریق وارد سنسور دوربین میشود. همین بالا رفتن آیینه است که صدای شاتر دوربین را بوجود می آورد و این صدا تنها مخصوص دوربین های slr است.
برخلاف مطلب بالا در دوربین های کامپکت این مکانیسم تنها تلاش میکند تا میزان نوری که به سنسور میرسد را تخمین بزند. پس به طور قطع در صد خطای بالاتری خواهد داشت. در برخی از دوربین های کامپکت ممکن است مکانیسم چشمی دوربین الکترونیکی یا به اختصار (EVF) به کار گرفته شده باشد که این سبک از “چشمی دوربینها” دقیقا عملکرد SLR ها را شبیه سازی می کنند ولی بجای مکانیسم پیچیده ای که در SLRها بکار گرفته میشود از یک تصویر الکترونیکی از سنسور استفاده مینمایند.
مکانیسم توضیح داده شده در قسمت قبل مهم ترین دلیلی است که به این دسته از دوربین ها SLR اطلاق میشود .
S یعنیSINGLE (تک)،L یعنیLENS (لنز دوربین) و R یعنی REPLIED(بازگردانی) و این یعنی اینکه همان لنزی که برای ساخت تصویر در چشمی دوربین مورد استفاده قرار میگیرد برای ثبت تصویر از سنسور هم بکار گرفته میشود و آیینه نور دریافتی از طریق چشمی را برمیگرداند و این چنین تصویر ثبت میشود.
اصطلاح REFLEX آلمانی است و معادلREFLECTION یا همان بازگردانی در زبان انگلیسی است و اصطلاح SLR ممکن است کمی گمراه کننده باشد زیرا در دوربین های حرفه ای بیش از یک نوع لنز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. نیاز به قرار دادن آیینه در سیستم دوربین یکی از دلایل گران تر بودن SLRهاست.(علاوه بر سایز سنسور) و تفاوت بسیار قابل توجهی برای شرکت سازنده دوربین ایجاد میکند. هرچند در علم عکاسی سایز سنسور و قابلیت تغییر لنز تفاوت های بسیار بیشتری در عکاسی شما ایجاد خواهند کرد. این موضوع از زمانی بیشتر صدق پیدا میکند که بسیاری از دارندگان دوربین ها ترجیح میدهند تا از LCD دوربین بجای “چشمی دوربین” برای دیدن تصویر استفاده نمایند.
از طرف دیگر، اگر کار عکاسی شما بگونه ای است که باید دقیقا همان چیزی را که میبینید با همان نور ثبت کنید سپس حتما لازم است که دوربین SLR داشته باشید. در غیر اینصورت با استفاده از LCD دوربین میتوانید از دوربین های کامپکت و هم از SLR ها استفاده کنید. اگر کمی هم در عکاسی حرفه ای تر هستید میتوانید از هیستوگرام برای سنجش میزان نور تصویرتان استفاده کنید.

دوربین آماتور بخریم یا دوربین حرفه‌ای

لنز ثابت در مقابل لنزهای قابل تغییر:
قابلیت تغییر لنز در دوربین های SLR مهم ترین تغییری است که به چشم خریدار و عکاسان خواهد آمد. بسیاری از دوربین ها کامپکت نیمه حرفه ای هم میتوانند با استفاده از یک تبدیل از لنز دیگری استفاده نمایند ولی نخواهند توانست تا لنز اصلی را از بدنه دوربین جدا نمایند.
حال این سوال مطرح میشود که چرا یک دوربین به بیشتر از یک لنز نیاز پیدا خواهد کرد. استفاده از یک لنز برای ثبت تصاویر متنوع در مکان های مختلف و در سبک های متفاوت عکاسی سخت و دشوار است ولی غیرقابل انجام نیست و قطعا کیفیت کار شما در عکاسی را پایین خواهد آورد. برای هر سبک متنوع در عکاسی اگر از لنز درست آن استفاده شود قطعا بهترین و باکیفیت ترین تصویر آن ثبت میگردد. در عمل، قابلیت تعویض لنز به این معنی است که شما قادر خواهید بود تا دیافراگم پایین تر (F/STOP) کمتر استفاده کنید که پایین ترین عمق میدان وضوح را برای شما فراهم خواهد آورد و شما قادر خواهید بود تا از لنزهایی استفاده کنید که دقیقا برای همان منظور طراحی شده اند مثلا از لنزهای WIDE یا لنزهای FISH-EYE یا لنزهای بشدت TELE که هرکدام به شما این قابلیت را می دهند که خلاقیت خود را بالا ببرید.
شما قادر خواهید بود تا به کیفیت بالاتری از تصویر دست یابید. زیرا لنزهای شما دقیقا برای همان منظوری که مدنظر شماست طراحی شده است.
به عنوان مثال در عکاسی پرتره شما میتوانید هم از لنزهای WIDE با F/STOP (دیافراگم 0/2 یا کمتر) از آن عکاسی کنید تا پس زمینه تار و ممتفاوتی ایجاد کنید که باعث میشود تصویر شما خاص بنظر بیاید یا اینکه معماران خواهند توانست از لنزهای مخصوص به کارشان استفاده کنند که خمیدگی خطوط را در کمترین حد آن نشان میدهد (خط هایی که در عکس ها مورب بنظر میرسیدند را صاف نشان میدهد.)
هیچکدم از این کارها با استفاده از یک لنز ثابت و در دوربین های کامپکت قابل انجام شدن نمی‌باشد.اما قابلیت استفاده چند لنز علاوه بر مزیت هایی که برای آن ذکر شد معایبی هم دارد از جمله اینکه:
شما همیشه باید لنزهای متفاوتی با خودتان حمل کنید تا بتوانید در هر شرایط بهترین تصویر را ثبت کنید همین امر قابلیت حمل کردن راحت دوربین را از شما خواهد گرفت.
هر زمان که بخواهید به سبکی متفاوت عکاسی کنید باید لنز خود را تغیر دهید این کار ممکن است تصویر بی کیفیتی به شما بدهد که کاملا به “SENSOR CLEANING” دوربین شما ارتباط دارد.

دوربین آماتور بخریم یا دوربین حرفه‌ای

در نهایت آنچه که باید معیار تصمیم گیری شما باشد ، بررسی و موشکافی نیازهای شما برای عکاسی است ، آنچه که نیاز دارید خروجی کار شما باشد ، میزان هزینه و تجهیزات شما را مشخص میکند .

پیروز و سربلند باشید .

مطالعه بیشتر